Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در نشست صمیمانه مسئولان ابرکوه مطرح شد

شناسایی ظرفیت های برتر ابرکوه جهت تحقق اقتصاد مقاومتی/ ضرورت همدلی مردم و مسئولان در سال جدید/ عدم توجه به برخی پتانسیل های شهر


در این نشست که به میزبانی جعفری آزاده و جانباز سرافراز ابرکوهی برگزار شده بود، ضرورت شناسایی ظرفیت های درونی شهرستان از جمله، توان نخبگان و جوانان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بررسی شد.

به گزارش سرو ابرکوه، به مناسبت سال جدید و همزمان با 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران، نشست صمیمانه مسئولان ابرکوه، با همت علی جعفری و به میزبانی پدر وی حیدر جعفری سرهنگ بازنشسته ارتش، با محوریت همدلی مسئولان در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان و تحقق شعار سال، برگزار شد.


علی جعفری فرهیخته ابرکوهی در ابتدای این جلسه با عرض تبریک به مناسبت سال جدید و فرارسیدن روز جمهوری اسلامی و با قدردانی از تلاش های آنها در سال 1394، گفت: نشست صمیمی مسئولان ارشد شهرستان، نشان دهنده همدلی آنها و حاکی از تداوم آن در سال 95 است.


جعفری ادامه داد: مهمترین اولویت کشور در سال جدید، پیگیری اقتصاد مقاومتی است، که اکنون پس از فراهم شدن مقدمات، زمان تحقق آن از طریق اقدام و عمل فرا رسیده است.


وی با بیان این مطلب که تحقق اقتصاد مقاومتی که از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری به شمار می رود، به تلاش مجدانه مسئولان اجرایی و مشارکت مردم نیاز دارد، افزود: سوال این است که همزمان با تلاش ها در سطح کشور، برای تحقق شعار سال در ابرکوه چه اقداماتی باید انجام داد و چگونه می توان از تمام ظرفیت ها برای اجرایی کردن این مهم در شهرستان استفاده کرد؟


مدرس دانشگاه در تشریح مطلب خود تاکید کرد: ابرکوه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و در حوزه های مختلف، ظرفیت های بسیاری دارد، اما آنچه تاثیر جدی در عدم استفاده بهینه از ظرفیت های مذکور داشته، نادیده گرفتن مشارکت های مردمی و غفلت از توان نخبگان و جوانان با انگیزه این شهرستان می باشد، که ضروری است از این پس مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.


عدم وجود زیرساخت های لازم برای مشارکت در توسعه علت مهاجرت نخبگان ابرکوهی
جعفری خاطرنشان کرد: نظر اکثر جوانان مقیم شهرستان یا نخبگان مهاجرت کرده از ابرکوه، این است که فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای مشارکت در توسعه و پیشرفت در دراز مدت، دلیل اصلی بی تفاوتی آنها و در نتیجه عدم پیشرفت شهرستان می باشد.


کشاورزی و گردشگری ابرکوه دو قطب مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی
جعفری با تاکید بر دو بخش مهم کشاورزی و گردشگری در ابرکوه، گفت: ابرکوه در این دو حوزه بیشترین ظرفیت را برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و البته با بکارگیری توانمندی نخبگان و فرهیختگان از یک طرف و استفاده از ظرفیت سرمایه داران از طرف دیگر، برکات بسیاری به همراه خواهد داشت.


وی در بخش کشاورزی (به ویژه محصول زردآلو و بادمجان) به ایجاد صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: مسئولان در کنار تلاش های دولتی باید از ظرفیت خود کشاورزان و سرمایه داران محلی، در جهت ایجاد صنایع تبدیلی استفاده کنند. نباید منتظر تخصیص بودجه های ناچیز دولتی بمانند، چرا که در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی به جایی نخواهد رسید؛ البته این مساله به فرهنگ سازی و جذب مشارکت های مردمی نیاز دارد.


برخی ظرفیت های موجود در بخش گردشگری مورد غفلت واقع شدند
این فرهیخته ابرکوهی عنوان کرد: اهتمام در خصوص ساماندهی صنعت گردشگری به معنای تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، با این وجود، اکنون ظرفیت های موجود در این بخش مورد غفلت قرار گرفته اند و نمونه آن بی توجهی به محیط پیرامونی سرو ابرکوه، عدم معرفی میراث ارزشمندی همچون مقبره عزیز الدین نسفی، تخریب خانه های سنتی و ... می باشد.

 

تشکیل سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری منطبق بر مفهوم راهبردی اقتصاد مقاومتی
جعفری اضافه کرد: تشکیل سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری، جذب مشارکت آنها و استفاده از بخش خصوصی در کنار تلاش های دولتی، اقدامی شایسته، تامین کننده انتظارات و منطبق بر مفهوم راهبردی اقتصاد مقاومتی است.


ضرورت برنامه ریزی و پیگیری جدی مشکلات بیمارستان/ مهمترین سرمایه ابرکوه در تحقق اقتصاد مقاومتی، نیروی انسانی است 
وی در بخش دیگری از مباحث خود به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از ظرفیت های مغفول مانده و تلاش برای تبدیل چالش ها به فرصت ها است، پس ضرورت دارد با برنامه ریزی و پیگیری جدی، نسبت به حل معضل بیمارستان ابرکوه اقدام کرد.


جعفری در پایان با تشکر از تلاش مسئولان ابرکوه، خواستار تداوم جلسات منظم و غیر رسمی شد و پیشنهاداتی را در خصوص جذب مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت نخبگان مطرح و بیان کرد: مهمترین سرمایه ابرکوه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، «نیروی انسانی» است، که متشکل از جوانان، نخبگان، فرهیختگان و کارآفرینان این خطه می باشد.


وی ادامه داد: از این رو باید از آنها در راستای توسعه و پیشرفت ابرکوه، به عنوان بازوان فکری و اجرایی مسئولان استفاده کرد که البته تحقق این مهم، در گرو ایجاد ساختار مشخص، اهداف از پیش تعیین شده و حمایت مسئولان است.


ابرکوه ظرفیت های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد
حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سفر به ابرکوه، اظهار کرد: ایشان از ابرکوه به عنوان شهری کهن و قدیمی یاد کردند، که این بیان ارزشمند باید به برای همیشه بر چهره شهر بدرخشد.


حسینی ضمن تأکید بر عملی شدن اقتصاد مقاومتی، افزود: ابرکوه ظرفیت و پتانسیل های لازم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را دارا می باشد، لذا مسئولین باید تلاش کنند تا زمینه فعالیت های اقتصادی، رشد و شکوفایی سازه های شهر، بیش از پیش برای مردم عملی شود.


در گذشته ابرکوه، عنوان «یکی از 14 شهر نمونه گردشگری» را یدک می کشید/ اعتراض مسئولان ابرکوه نسبت به عنوان «تبعیدگاه» برای این شهر
سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه در ادامه گفت: با توجه به اینکه بیش از یک سوم مردم، از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند اقدامات فراوانی در راستای مدیریت بحران آب و حفظ وضعیت کشاورزی موجود در این شهرستان صورت گرفته است.


رسولی اضافه کرد: تغییر نوع آبیاری از غرقابی به قطره ای، تغییر نوع کشت به گیاهان کم آب خواه، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی، اجرای طرح فاضلاب شهری، توسعه و راه اندازی صنایع تبدیلی از جمله اقداماتی است که در بخش کشاورزی در حال انجام است.


فرماندار شهرستان تصریح کرد: در چند سال گذشته ابرکوه، فقط عنوان «یکی از 14 شهر نمونه گردشگری» را یدک می کشید، اما در دو سال اخیر صنعت گردشگری در این شهر فعال شده و پتانسیل های موجود در آن نشان می دهد که ابرکوه شرایط توسعه و پیشرفت فراوانی دارد.


وی پس از اشاره به دیگر ظرفیت های شهرستان، نسبت به عنوان «تبعیدگاه» برای شهر تاریخی ابرکوه اعتراض کرد و ابراز کرد: مسئولان شهر مراتب اعتراض خود را در رابطه با این موضوع مهم به مقامات کشوری ارجاع داده و منتظر پیگیری و اقدامات بعدی آنان می باشند.


گلایه شهردار مهردشت از بی مهری مسئولان نسبت به بخش بهمن
محمد رضا باقی پور شهردار مهردشت ضمن گلایه از بی مهری مسئولین نسبت به بخش بهمن تأکید کرد: بخش بهمن با وجود ظرفیت های بسیار بالا که جزئی از شهرستان ابرکوه است، اما در حاشیه واقع شده و مورد کم لطفی قرار گرفته است. اگر بتوانیم دید خود را وسیع کرده و بالاتر از شهرستان ببریم، قطعا موفق خواهیم شد.


باقی پور با بیان اینکه این شهر تنها دارای دو اداره دولتی می باشد، تصریح کرد: مهردشت فاقد دفتر خانه ثبت اسناد، درمانگاه و بسیاری از امکانات ضرروی شهروندان می باشد، که آنان را مجبور به طی مسافت طولانی مهردشت تا ابرکوه می کند.


مسئولان غیربومی دلسوز ابرکوه نیستند
محمود فلاح زاده رئیس شورای شهر یکی از مشکلات اساسی را بومی نبودن برخی مسئولان عنوان کرد و افزود: افراد غیر بومی نمی توانند آنچنان که باید، دلسوز شهر بوده و جهت رفع معضلات تلاش کنند. لذا باید حتی الامکان برای پست های مهم افرادی انتخاب شوند که آشنایی کامل با شهر داشته و در حالی که علم کافی به حوزه مدیریتی خود دارند، تخصص لازم برای فعالیت های اجرایی نیز داشته باشند.

 

وجود مسئولانی که وقت خود را در دو جا سپری می کنند، نباید به هنجار تبدیل شود
آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه در جمع بندی صحبت های اعضاء این نشست، اظهار کرد: ابرکوه شهر پرظرفیتی است و با استفاده از استعدادهای شهرستانی که در داخل و خارج از ابرکوه هستند، می تواند در محور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسعه یابد.


علیدوست خاطرنشان کرد: برخی مسئولان، حتی مسئولان رده بالا از فرصت های پیش آمده بهره کافی نمی برند، چرا که معمولا همایش ها و کنفرانس های علمی بدون نتیجه و عقیم برگزار می کنند، که آسیب بزرگی برای کشور و جامعه ایران است. به عنوان مثال دائمأ از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند بدون اینکه راهکار اساسی برای اجرای آن بیاندیشند.


وی ادامه داد: وجود مسئولانی که بخشی از روز را در شهرستان و بخش دیگری را در وطن خود سپری می کنند، باید بررسی و پیگیری و در صورت لزوم تعویض شوند، تا به یک هنجار تبدیل نشود.


دانشمند ابرکوهی لزوم شناسایی ظرفیت هایی که ولید شهرستان بوده ولی در ابرکوه نیستند، را برای توسعه و پیشرفت شهرستان ضروری دانست که باید شناخته شده و نهادینه شوند. 


ضرورت تشکیل دبیرخانه جهت شناسایی ظرفیت های ابرکوه
علیدوست در خاتمه ابراز امیدواری کرد: انشالله این نشست عقیم نباشد، بلکه به صورت منظم برگزار شده و پیش زمینه ای برای تشکیل یک دبیرخانه باشد، تا به اتاق فکری تبدیل شود و نخبگان و صاحبان فکر را شناسایی و از توانایی های آنان استفاده کنیم.


در پایان این جلسه مقرر شد، تشکیل دبیرخانه شورایی بر اساس همدلی مسئولان در راستای تحقق شعار سال جدید، پیگیری شود، تا نخبگان و فرهیختگان شناسایی و در مواقع ضروری از آنها استفاده شود.


این پیشنهاد با موافقت مسئولان همراه بوده و مصوب شد، پیگیری های لازم جهت وصول به نتایج مطلوب در این زمینه انجام شود.

گفتنی است در این نشست که با شرکت حجت الاسلام فتاحی امام جمعه موقت، آقایی بخشدار مرکزی، اسحاقی بخشدار بخش مرکزی، ابراهیمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، آقایان حیدری از اعضای هیئت امنا محلات و فلاح زاده معاون سابق فرمانداری ابرکوه برگزار شد، حاتمی شهردار و رسولی معاون شهردار حضور نیافتند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد