Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گفتگویی جذاب با کارگردان و فیلمساز ابرکوهی؛

ضمیر ناخودآگاه تنها مشوقم بود/ امکانات ابرکوه برای فیلمسازی در حد صفر است


کارگردان و فیلم ساز ابرکوهی گفت: تا کنون محور همه کارهایم ارزش های انقلاب و شهدای دفاع مقدس بوده است. لذا در هر جایگاهی که باشم ارزش هایی را که با آن بزرگ شده ام زیر پا نمیگذارم و برای حفظ آنها تلاش می کنم.

در پی کسب موفقیت های اصغر عباسی کارگردان و فیلمساز ابرکوهی در جشنواره های مختلف کشوری، خبرنگار سرو ابرکوه، گفتگویی جذاب و خواندنی با این هنرمند ترتیب داده است که با هم می خوانیم:

انگیزه ام ورود به دنیای حرفه ای سینما است
عباسی که هم اکنون 37 سال سن دارد و فارغ التحصيل رشته فيلمسازي انجمن سينماي جوان نیز می باشد، اظهار کرد: از دوران کودکی عشقی وصف ناپذیر به دوربین و تلویزیون داشتم. بر همین اساس فعالیت خود را در رشته های موسیقی و فیلمسازی آغاز کردم و هم اکنون علاوه بر تحصیل در مقطع کارشناسی كارگرداني سينما در دانشگاه فرهنگ و هنر تهران، به عکاسی هم مشغول هستم.

وی با بیان اینکه تنها مشوقم در عرصه فيلمسازي ضمير ناخودآگاهم بود، افزود: انگیزه من ورود به دنیای حرفه ای سینما و فیلمسازی بود که در همین راستا اولین کار خود را با عنوان«آبرنگ» در سال 81، به تصویر کشیدم. بعد از آن موفق به تولید بیش از 40 اثر در قالب فيلم كوتاه، تيزر، كليپ، مستند، مصاحبه و گزارش شدم.

دیدن فیلم هایم بر روی پرده، خستگی هایم را دور می کند
این کارگردان ابرکوهی که تصمیم دارد کارش را در حوزه سينماي حرفه اي ادامه دهد، تصریح کرد: آبرنگ داستانی کوتاه بود که از زندگی خودم سرچشمه گرفت  و هدف از تهیه آن نشان دادن صداقت و سادگی کودکان می باشد. شاید روزی نسخه جدید آبرنگ را بازسازی کنم، زیرا وقتی خود را در موقعیتی می بینم که منجر به ساخت یک فیلم می شود، نهایت لذت و آرامش را تجربه میکنم.

عباسی که با فیلم های هفت سين مقدس، وقتي همه ايستادند، پنجره اي رو به ملكوت، روياي صادقه، در جستجوي عطر شكوفه هاي سيب، بهار در بهشت، كلاس انتظار، روياي نيمه شب، فرزند صالح، سنگهاي صبور و... به جشنواره های مختلف راه یافته است، گفت: هر چند ساخت یک فیلم سختی های خاصی دارد، اما زمانی که آثار خودم را بر روی پرده می بینم، تمام خستگی ها از تنم بیرون می رود.

نویسنده و کاگردان هفت سین مقدس، تصریح کرد: با وجود اینکه هفت سين مقدس مقام برتر جشنواره سرزمين نور، روياي صادقه مقام اول جشنواره سكانس بيداري و روياي نيمه شب مقام اول جشنواره عمار را کسب کرد اما خودم هفت سین مقدس را خیلی دوست دارم؛ چرا که ایده اولیه آن بر اساس خوابی که خودم دیدم شکل گرفت و توانستم با خانواده های شهدای حاضر در این فیلم ارتباط خوبی برقرار کنم.

مقابله با هجمه های دشمن از طریق ابزار سینما و رسانه
این فیلمساز جوان در رابطه با موضوع تولیدات خود، اذعان کرد: سعي كردم به دور از شعار زدگی به موضوعات ديني و ارزشمند انقلاب و همچنین شهداي دفاع مقدس بپردازم. آنچه ما امروز به نام امنیت و آرامش داریم مدیون خون شهدا هستیم، من نیز تلاش می کنم تا آخرین لحظه فعالیتم در عرصه سنیما در راه شهدا و برای شهدا قدم بردارم تا شاید همچون شهید آوینی در این راه به شهادت برسم.

وی اضافه کرد: اگر جوانان امنیت ایران را با کشورهای همسایه مقایسه کنند، قطعاً حضور شهدای مدافع حرم را درک خواهند کرد و می توانند با نسل دفاع مقدس نیز ارتباط برقرار کنند که لازمه این امر بکارگیری ابزاری همچون سینما و رسانه است؛ چرا که شاید بیان بسیاری از حرف ها به صورت مستقیم تأثیر چندانی نداشته باشد.

عباسی با اشاره به ضرورت مستند سازی و فیلمسازی در راستای ترویج گفتمان انقلاب و دفاع مقدس، ادامه داد: با توجه به تغییر ساختار رسانه ها و ذائقه مخاطبین از نوشتاری به سمت دیداری و دیجیتال، حضور فیلم تأثیر بسزایی خواهد داشت ؛ به عنوان نمونه فیلم «شیار143» با تفهیم پیام مهم خود به مخاطبان، توانست به جای ده ها کتاب اثر گذار باشد. ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در صحبت های خود پرداختن به مقوله هنر را در دراز مدت، مهم تر از اقتصاد عنوان کردند.

برنده جایزه اول کارگردانی جشنواره عمار، ابراز کرد: هرگز هدف خودم را در فیلمسازی شهرت قرار ندادم، بلکه سعی می کنم با نشان دادن احساسات و عقاید خود به نقطه اوجی برسم که شاید شهرت هم در کنار آن به وجود بیاید. همیشه با فیلم های داستانی ارتباط بهتری برقرار کردم و حتی سعی می کنم فیلم های مستند را هم در قالب داستان پیش ببرم. ضمن اینکه بازیگری را هم همیشه یکی از چالش های هنری خود می دانستم و شاید روزی به این چالش نیز جامه عمل بپوشانم.

به تصویر کشیدن معنای واقعی آزادگی در عرصه های جهانی را دوست دارم
هنرمند ابرکوهی تأکید کرد: اگر قرار باشد با یک فیلم پیامی را به مردم ایران و یا حتی جهان منتقل کنم، در بُعد داخلی به معضلات و مشکلات روز جامعه از جمله بیکاری جوانان می پردازم و در بُعد بین الملل مفهوم آزادگی را به تمام انسان های جهان منتقل می کنم، البته از دریچه ای که امام حسین(ع) به آن نگاه کرد. یعنی انسان های آزاده هرگز اجازه نمی دهند کسی به حریم شان تجاوز کند و با ایستادگی از خاکشان دفاع می کنند.

عباسی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی، گفت: اگر ما سر دوربین های خود را پایین بگیریم، دشمن سر بلند کرده و فعالیت های منفی خود را وسیعتر می کند. لذا فیلمسازان باید با تولید آثار فاخر و با هوشیاری مخاطب را جذب کنند و با مباحث نقد درون گفتمانی و سبک زندگی آثار بیشتری را ارائه دهند؛ البته این کار منوط به حمایت مسئولین می باشد.

امکانات ابرکوه برای فیلمسازی در حد صفر است
کارگردان ابرکوهی جيمز كامرون، مارتین اسکورسیزی، آلفرد هيچكاك را الگوهای خارجی خود عنوان کرد و افزود: در عرصه داخلی کارهای بهرام بيضايى، ابراهيم حاتمی کیا و اصغر فرهادی را همیشه دوست داشتم و این توصیه اصغر فرهادی را در ذهن می سپارم که " همیشه مخاطب را چند قدم جلوتر از خودمان بدانیم"؛ این باعث می شود کار خود را با حساسیت بیشتری انجام دهیم.

کارگردان تیزر رویای نیمه شب، با بیان اینکه تنها یک اکران عمومی برای فیلم وقتی «همه ایستاده اند» در سال 93 داشته است، یادآور شد: متأسفانه محیط و امکانات ابرکوه بسیار ضعیف و شاید بتوان گفت در حد صفر است اما من تلاش می کنم تا روزی بتوانم تجربه های خود را در اختیار علاقمندان به سینما در شهرستان قرار دهم، به شرط آنکه بعلت این کمبودات مجبور به مهاجرت نشوم.

شهر بدون فرهنگ و هنر، یک شهر مُرده است
عباسی ادامه داد: بارها برای برگزاری کلاس های آموزشی در عرصه فیلمسازی و عکاسی در شهرستان تلاش کردم که با عدم همکاری مسئولین مواجه شد. در حال حاضر هدفم رسیدن به آن نقطه ای است که می توان برای یک فیلمساز متصور شد که شاید نمونه آن ساخت فیلم برای جشنواره فجر و دریافت سیمرغ آن و در سطح بلند پروازانه تر بالاترین جایزه ای که می توان در جشنواره های جهانی گرفت. اما درتمام این مراحل ارزش هایی را که با آن بزرگ شدم هرگز زیر پا نخواهم گذاشت و با حفظ ارزش ها و آرمان ها پیش میروم.

وی انتظار خود از مسئولین را توجه بیشتر به عرصه فرهنگ عنوان کرد و گفت: شاید اگر خیابان های یک شهر آسفالت نداشته باشد بتوان در آن زندگی کرد، اما شهری که فاقد فرهنگ، هنر و احساس باشد یک شهر مُرده است. مسئولین تا کنون همیشه به من لطف داشته و برایم دعای خیر کرده اند، اما عوامل مختلف در عرصه فیلمسازی به دعای خیر بسنده نمی کنند و باید هزینه های مالی آنان تأمین شود.

این هنرمند برجسته که به تازگی به عنوان یکی از داوران جشنواره ملی سرزمین نور نیز برگزیده شده است، در رابطه با اصطلاحات زیر جمله های زیبایی را که به ذهنش می رسید بیان کرد:

هدف: اول رضایت پروردگار
اَکشن: به ثمر نشستن زحمات قبل از تولید
سیاست: خیلی زشت، خیلی زیبا
مدافعان حرم: به ظاهر در مرزها، اما مدافعان حریم ما در خانه هایمان
آرزو: ورود به سینمای حرفه ای
جنگ: از آن بیزارم ولی اگر رخ بدهد می خواهم حضور داشته باشم، حتی به عنوان یک فیلمساز
کات: تمام شدن خستگی ها بعد از تولید

آخرین صحبت های اصغر عباسی در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اینچنین بود: امیدوارم افرادی که صحبت های مرا می خوانند، برای من و دیگر علاقمندان به این حوزه هنری، عاقبت بخیری و صبر را آرزو نمایند، چرا که در دراه سختی قدم گذاشته ایم.
انتهای پیام/م.ف

 

 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


امیدواری
باسلام
جناب آقای عباسی عزیز، همواره بهترین ها را برایتان آرزومندم و امیدوارم همیشه در عرصه هنر بدرخشید.
به راستی که اثر برگزیده جنابعالی در جشنواره عمار بیانگر اندکی از توانمندی هایتان است. امید است تجربه در کنار علم به کار، سرلوحه همه هنرمندان شهرستان باشد تا آثاری که برایش تلاش میکنند شایسته مردم فرهیخته و هنرمند ابرکوهی باشد.
اندک شمار هستند هنرمندان عرصه فیلمسازی در شهرمان که آثارشان در جشنواره های ملی حائز رتبه و مقام شده باشد که جا دارد مسئولین علاوه بر اینکه از هنرمندانی همچون آقای عباسی تقدیر و تشکر لازم را انجام میدهند فکری برای پیشرفت سایر هنرمندان نیز بکنند. چرا که به نظر میرسد همت بالای آقای عباسی باعث پیشرفت ایشان در کارشان شده و این در حالی بوده که کمترین حمایتی از این هنرمندان در شهرستان صورت نگرفته است.

نقدی که ایشان مطرح ساختند درباره امکانات در حد صفر ابرکوه در زمینه فیلم و فیلم سازی نقدی بجاست. چرا که شهرستان ما با وجود بیش از 10 فیلمساز هنوز یک سالن سینما ندارد و اندک تلاشی که درباره پخش فیلم های سینمایی در این شهر صورت میگیرد در یک سالن آمفی تئاتر 150 نفری است!
در همین جا از سایت سرو تقاضامندم موضوع ساخت سینما در ابرکوه که چند سال پیش کلنگش بر زمین خورد را پیگیری نماید و تا حصول نتیجه کار را رها نکند.
البته ساخت سینما شرط لازم نه کافی برای هنرمندان در زمینه فیلم و فیلم سازی است. مابقی نیازها را خود مسئولین بهتر میدانند... فقط اقدام و عمل میخواهد.
+1 (1 Vote)
Posted on ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ ۱۲:۱۶.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد