Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

روایت شیرین انقلاب از زبان یک بافقی انقلابی؛

فقط یک بافقی به جمهوری اسلامی «نه»گفت/سنگ آهن چگونه تعطیل شد؟


حاج محمد شکوهی از انقلابیون بافقی در خصوص خاطرات قبل از انقلاب خود و روایت تاریخ انقلاب بافق گفت: در سالهای آخر رژیم طاغوت حرکتهای بسیار خوبی توسط جوانهای انقلابی شکل می گرفت.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل ازبافق خبر؛حاج محمد شکوهی از انقلابیون بافقی در خصوص خاطرات قبل از انقلاب خود و روایت تاریخ انقلاب بافق گفت: در سالهای آخر رژیم طاغوت حرکتهای بسیار خوبی توسط جوانهای انقلابی شکل می گرفت. تعدادی از دانشجویان بافقی پیرو خط امام که بعضا در تهران درس می خواندند اعلامیه ها و پیام های امام(ره) را از تهران به بافق می آوردند.

وی افزود: جمع این جوانان انقلابی حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بود. که بعداً  تعدادی از آن ها  از جمله شهید اکبریان در جنگ تحمیلی شهید شدند.  محل تجمع این جوانان بیشتر منزل این شهید بود.تعدادی دیگر تا اواخر جنگ در جبهه ها بودند و متاسفانه تعدادی کمی هم جذب گروهگ های منافقین شدند وجزء معاندان نظام اعدام شدند.

تاثیر پذیری تعداد اندکی از جوانان بافقی از دانشجوی منحرفی که از مشهد تغذیه می شد

شکوهی در مورد جریانهای انقلابی قبل از انقلاب گفت: همه افراد با افکار متفاوت سیاسی در راه مبارزه با طاغوت با هم بودیم ودسته بندی گروهی وحزبی نبود. قبل از انقلاب گروهگ هایی در بین جوانان رسوخ کرده بودند ولی چهره واقعی خود را نشان نمی دادند. ولی کم کم در شعار های راهپیمایی ها ودیگر برنامه های مذهبی خود را بروز دادند که از جمله آنها مجاهدین خلق بود.

وی در مورد ریشه این انحرافات اظهار کرد: این انحرافات از مشهد نشأت می گرفت. یکی از دانشجویان بافقی در مشهد جذب این گروهگ های شده بود. این افکار به اطرافیانش القا کرده بود. زمینه انحراف جمعی از جوانان در بافق شده بود. در کل خطوط سیاسی افراد شفاف نبود. در شعار های راهپیمایی ها کم کم خودش را نشان می داد.

مرحوم سید جواد میرغنی زاده نقش موثری داشت

این معلم انقلابی بیان کرد: بعضی از شعار های انقلابی راهپیمایی بافق را بنده در بلند گو می گفتم. شب قبل راهپیمایی با دوستان شعار ها را آماده می کردیم. حضرت حجت الاسلام حاج سید جواد میرغنی زاده از روحانیونی بودند که واقعا در راهپیمایی ها و حرکت های انقلابی بافق نقش موثری داشتند.

سنگ آهن را تعطیل کردیم

وی در ادامه به ذکر چند خاطرات انقلاب پرداخت‌: همه کارخانه های بزرگ اعتصاب بود. جمعی از جوانان در منزل شهید اکبریان تصمیم گرفتند فردا موقع حرکت وسایل نقلیه سنگ آهن از رفتن کارگرها جلو گیری کنند. چون اگر سنگ آهن تعطیل می شد صدای این حرکت تا اصفهان وتهران می رسید. به همین منظور تعداد لاستیک شبانه آماده کردیم ودر محلی مخفی کردیم شب در منزل این شهید ماندیم صبح زود قبل از حرکت وسایل حمل و نقل نیروهای سنگ آهن  این لاستیک ها را در وسط خیابان آتش زدیم .

روایتی از اولین "شعار مرگ بر شاه" در بافق

شکوهی در خصوص یکی دیگر از خاطرات به یاد ماندنی راهپیمایی قبل از انقلاب گفت: مسیر راهپیمایی از مسجد جامع به سمت شهربانی بود. ولی یکبار مردم به سمت ژاندارمری که ورودی شهر بود رفتند. در بین راه دکتر سید محمد میرغنی زاده شعار های انقلابی می خوانند ومردم همراه با هم با کوباندن پا به زمین شعار ها را تکرار می کردند . جمعیت زیادی حضور داشت در جلو ژاندارمری یک چهار پایه گذاشتند وبنده یک دکلمه که از قبل آماده شده بود خواندم.

اولین بار که مردم می خواستند شعار مرگ بر شاه سر دهند هیچ کس نمی توانست بگوید . یک نفر از میان جمعیت بلند فریاد زد بگو مرگ برشاه ومردم همراهی کردند واز آن به بعد شعار های ضد طاغوت گفته شد.

فقط دونفر به جمهوری اسلامی نه گفتند

بعد از انقلاب اولین رای گیری جمهوری اسلامی ایران بود. در بافق فقط دو رای مخالف بود که یکی برای فرد غیر بومی بود ویکی هم از مردم بافق بود وگرنه تمام مردم به جمهوری اسلامی رای آری دادند.

شخصیتهای بزرگ کشور به شهر ها می رفتند خاطر انگیز ترین آنها حضور مقام معظم رهبری به بافق بود. سفری پر خیر وبرکت بود. بعد از سخنرانی به منزل حجت الاسلام حاج سید جعفر میر غنی زاده رفتند. چون هم خود ایشان وهم فرزندانشان از افراد انقلابی بودند.

Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد