Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

به بهانه انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا؛

مداخله‌ها و جنایت‌های دولت‌های جمهوری‌خواه آمریکا در حق ملت‌های جهان (بخش اول)


همچنان که قبلا هم گفته شده بود، برای ملت ایران دموکرات یا جمهوری خواه تفاوتی ندارد و هر دو این ها هر زمان که به قدرت رسیده اند انواع جنایت ها را در حق ملت های آزاده روا داشته اند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته برگزار شد و علیرغم پیش بینی هایی که شده بود، دونالد ترامپ جمهوری خواه بر رقیب دموکرات خود غلبه کرد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. همچنان که قبلا هم گفته شده بود، برای ملت ایران دموکرات یا جمهوری خواه تفاوتی ندارد و هر دو این ها هر زمان که به قدرت رسیده اند انواع جنایت ها را در حق ملت های آزاده روا داشته اند. به همین بهانه به بررسی اقدامات جنایت کارانه و مداخله گرایانه روئسای جمهور آمریکا که از حزب جمهوری خواه در حدود یک قرن اخیر به قدرت رسیده اند، پرداخته ایم که قسمت آول آن در ادامه می آید:

تئودور روزولت از حزب جمهوری‌خواه، بیست و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا از ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ تا ۴ مارس ۱۹۰۹بود. برخی از اقدامات دوران وی بدین شرح است:

-در 12 فوریه 1901 روزولت طرح Platt Amendment را پایه‌ریزی کرد. این طرح به امریکا اجازه می‌داد نه تنها سیاست‌های داخلی، بلکه سیاست خارجی و تمام قراردادهای بین‌المللی کوبا را دیکته کند. طبق این طرح امریکا اجازه یافت که گوانتانامو بی (Guantanamo Bay) را از کوبا به مبلغ 4000 دلار در ماه اجاره نماید و در آنجا پایگاه نظامی ایجاد کند و تاکنون هم امریکا نیروی نظامی خود را در این کشور حفظ کرده است.

- در سال 1903 نیروی دریایی امریکا در زمان انقلاب هندوراس وارد آن کشور شد.

-در سال 1904 ارتش امریکا با عنوان حمایت ازمنافع امریکا وارد جمهوری دومینیکن شد.

-در سال 1904 بعد از موفقیت در کوبا، روزولت سیاست خارجی خود را بر پایه دکترین مونرو نهاد. بر اساس این دکترین امریکا می بایست «پلیس بین المللی» در امریکای مرکزی باشد.

- در سال 1907 ارتش امریکا وارد نیکاراگوئه شد تا "Dollar Diplomacy" را در آن کشور ایجاد کند. در همین سال امریکا در خلال جنگ هندوراس با نیکاراگوئه، دوباره وارد هندوراس شد.

ویلیام هاوارد تافت از حزب جمهوری‌خواه، بیست و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا از ۴ مارس ۱۹۰۹ تا ۴ مارس ۱۹۱۳ بود. برخی اقدامات زمان او:

-ویلیام تفت سیاست های خارجی روزولت را دنبال کرد و مجموعه‌ای از جنگ‌ها و دخالت‌های نظامی در کشورهای امریکای مرکزی را تدارک دید که به "Banana Wars" شهرت یافت.

- در سال 1910 نیروی دریایی امریکا برای بار دوم نیکاراگوئه را اشغال کرد.

-در سال 1912، آمریکا خانواده سوموزا را در نیکاراگوئه به قدرت رساند که تا سال 1979 با سرکوب و اختناق حکومت کرد.

-در سال 1911 و در خلال جنگ داخلی هندوراس، بار دیگر امریکا ارتش خود را به آن کشور فرستاد تا از منافع خود در آن کشور حفاظت کند.

-بین سال‌های 1912 تا 1933 ارتش امریکا، نیکاراگوئه را در اشغال خود داشت و در جنگ داخلی 20 ساله آن کشور، در پشتیبانی از سوموزا، شرکت داشت.

وارن گامالیل هاردینگ از حزب جمهوری‌خواه، بیست و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا از ۴ مارس ۱۹۲۱ تا ۲ اوت ۱۹۲۳ بود. برخی از اقدامات زمان وی عبارت است از:

-در سال 1921، در زمان ریاست جمهوری هاردینگ، نیروهای ارتش امریکا به خاطر اختلافات مرزی دو کشور پاناما و کوستاریکا بار دیگر پاناما را به اشغال خود در آوردند.

-در سال 1922 ارتش امریکا با ناسیونالیست‌های ترکیه در ازمیر درگیر شد.

-در سال 1922 نیروی دریایی امریکا به چین فرستاده شد تا با قیام ناسیونالیست‌های چینی مقابله کند. این اقدام تا سال 1927 ادامه داشت.

-در سال 1923 ارتش امریکا در جهت حفظ منافع یک شرکت امریکایی هندوراس را به اشغال خود در آورد.

جان کالوین کولیج از حزب جمهوری‌خواه، سی‌امین رئیس‌جمهور آمریکا از ۲ اوت ۱۹۲۳ تا ۴ مارس ۱۹۲۹بود. برخی اقدامت زمان او:

- در سال 1925 نیروی دریایی ارتش امریکا وارد پاناما شد و اعتصابات عمومی را درهم شکست.

-در ماه‌های اول سال 1926 جنگ‌های داخلی در نیکاراگوئه شروع شد. نیروهای ارتش امریکا سریعا وارد عمل شدند و خاک آن کشور را اشغال نمودند و منطقه بی‌طرفی را برای حفظ سرمایه داران امریکا ایجاد نمودند.

-در ژانویه سال 1927 ارتش امریکا به بهانه تقویت نیروی خود با وارد کردن 7 ناوشکن و 2 کشتی جنگی سبک زمینه حضور طولانی مدت را درنیکاراگوئه فراهم کرد.

هربرت هوور از حزب جمهوری‌خواه، سی‌ و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا از ۴ مارس ۱۹۲۹ تا ۴ مارس ۱۹۳۳ بود.

در دوران ریاست جمهوری هوور ارتش امریکا چندان فعال نبود. وی معتقد بود که  «مردان سنین بالا اعلام جنگ می‌کنند، اما این جوانان هستند که می‌باید به جنگ بروند و کشته شوند.» همچنین در سال 1929، رکود بی‌سابقه اقتصادی گریبان‌گیر امریکا شد. در این رکود اقتصادی 12 میلیون نفر بیکار شدند، 20 هزار کمپانی و 1616 بانک ورشکست شدند و تنها در یک سال 23 هزار نفر دست به خود کشی زدند. بر همین اساس، در زمان هوور توجه امریکا به داخل معطوف شد و فقط در سال 1932، وی کشتی‌های جنگی ارتش را برای حفظ منافع امریکا به السالوادور فرستاد.

دوایت دیوید آیزن‌هاور از حزب جمهوری‌خواه، سی‌ و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا ۲۰ ژانویه ۱۹۵۳ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱ بود.

برخی اقدامات دوران او:

- در سال1953 بعد از طرح کودتا در ایران، مقامات انگلیس و سرویس جاسوسی MI6 موفق به جلب حمایت آیزنهاور برای کودتا در ایران می شوند. پس از به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان، کودتای 28 مرداد 1332 (19 اوت 1953) در ایران انجام می‌گیرد و دولت دکتر محمد مصدق، نخست وزیر ایران که صنعت نفت ایران را ملی کرد، با پشتیبانی سیا و رئیس‌جمهور وقت امریکا، ساقط می‌شود و شاه دوباره به قدرت باز می‌گردد و زمینه برای سرکوب اعتراضات مردمی (در 25 سال بعد از کودتا) فراهم می‌شود که طی آن هزاران نفر در دوران سرکوب کننده حکومت شاه و ساواک، کشته شدند.

- در ژوییه 1954 دولت مردمی (جاکوبو آربنز) در گواتمالا، که املاک اتحادیه بزرگ چند ملیتی را ملی کرده بود، توسط سازمان سیا و در دوران ریاست جمهوری آیزنهاور سرنگون شد. این اتحادیه بزرگ چندملیتی تمام زمین‌های کشاورزی را در دست داشتند. تخمین زده شده است که حدود 120000 نفر روستائی گواتمالائی در دوران دیکتاتوری نظامی ایجاد شده کشته شدند. این دومین کودتای سازمان سیا و دولت جمهوری‌خواه امریکا در دو سال پی‌درپی بود. امریکا تا سال 1960 در گواتمالا ماند.

- در سال 1956 امریکا در بحران کانال سوئز، مداخله کرد.

- در سال 1957 ایالات متحده به نیروی دریایی برای مداخله در هائیتی و سرکوبی اغتشاشات داخلی آماده باش داد.

-در ژوئیه سال 1958، نیروی دریایی ارتش امریکا لبنان را به اشغال خود در آورد.

-در سال 1959، امریکا در جنگ بین چین ملی و جمهوری دموکراتیک خلق چین مداخله نمود.

- در سال 1959، امریکا به پاناما تجاوز نظامی کرد.

- در سال 1960، ایالات متحده همچنین در جنگ‌های داخلی لائوس مداخله نمود و تا سال 1963 در لائوس حضور نظامی داشت.

- در اواخر سال 1960، امریکا با فرستادن 20 هزار سرباز، قسمت‌هایی از جمهوری دومینیکن را اشغال کرد که تا سال 1965 ادامه داشت.

- در سال1960 امریکا جنگ خود را با ویتنام شروع کرد. (این جنگ طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ امریکا بود که تا سال 1975 بطول انجامید.)

ریچارد نیکسون از حزب جمهوری‌خواه، سی‌ و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا ۲۰ ژانویه 1969 تا ۹ اوت ۱۹۷۴ بود. برخی اقدامات زمان وی:

- در سال 1969 زمانی که آتش جنگ ویتنام به کامبوج هم سرایت کرد، نیکسون ارتش امریکا را به کامبوج فرستاد.

- در سال 1971، امریکا از کودتای بولیوی حمایت و آن را رهبری کرد.

- در 11سپتامبر سال 1973 دولت منتخب و مردمی سالوادور آلنده در شیلی، توسط کودتای نظامی که توسط سازمان سیا طراحی و کمک شد، سرنگون شد. آلنده کشته و بیش از 30000 نفر در خشونت‌های بعدی کشته شدند. پینوشه دیکتاتور نظامی بر سر کار آمد و بیش از 25 سال با استبداد و دیکتاتوری در شیلی حکومت کرد.

- در سال 1973، امریکا با اجرای کودتای نظامی در اروگوئه، دولت این کشور را سرنگون کرد.

- در سال 1974، با مداخله مستقیم سازمان سیا، امریکا علیه (مارکیوس) در قبرس کودتا و وی را سرنگون کرد.

جرالد فورد از حزب جمهوری‌خواه، سی‌ و هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا از ۹ اوت ۱۹۷۴ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۷۷ بود. برخی از اقدامات دوران وی به این شرح است:

- در سال 1967، امریکا، اتیوپی را به مداخله نظامی تهدید کرد و به ارتش آماده باش داد.

- در تابستان 1976، امریکا همچنین کمک‌های زیادی به فرانسه برای سرکوبی قیام مردم (شابا) در کشور زئیر نمود.

 

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد