Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

درس هایی از نهج البلاغه(13)؛

مطالبه پیمان فطرت و شکوفا کردن عقول انسان ها، فلسفه ظهور انبیاء الهی


امام جمعه ابرکوه گفت: خداوند پیامبرانش را در میان انسان ها مبعوث کرد تا پیمان فطرت را از آنان مطالبه نمایند و عقول و استعدادهای بالقوه انسان ها را به فعلیت تام برساند.

به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه شهرستان با استفاده از خطبه اول نهج البلاغه به بیان نقش پیامبران در دایره هستی و فلسفه خلقت و ظهور آنان پرداخت:
خطبه اول نهج البلاغه
وَ اصطَفی سُبحانَهُ مِن وُلدِهِ اَنبیاءَ اَخَذَ عَلی الوَحیِ میثاقَهُم وَ عَلی تَبیلغِ الرِسالَهِ اَمانَتُهُم لَمّا بَدَّلَ اَکثرَ خَلقِهِ عَهدَا لِلِه اِلیهِم فَجَهَلوا حَقّه و...
از میان فرزندان آدم خداوند سبحان پیامبرانی را برگزید و پیمان وحی را از آنان گرفت و از آنان خواست که امانت رسالتش را به مردم برسانند. در زمانی که اکثر مردم پیمان خدا را تبدیل کرده بودند و حق تعالی را نمی شناختند و همتا و شریکانی برای او قرار داده بودند.
شیاطین، آنها را از معرفت خدا باز داشته و از عبادت و اطاعتش آنها را جدا نموده بودند. خداوند پیامبرانش را در میان آنان مبعوث ساخت و پی در پی رسولان خود را به سوی آنان فرستاد تا پیمان فطرت را از آنان مطالبه نمایند و نعمت های فراموش شده را به آنان یادآور شودن و با ابلاغ دستورات خدا، حجت را بر آنان تمام کنند.
گنج های پنهانی عقل ها را آشکار سازند و آیات قدرت خداوند را به آنان نشان دهند و عظمت بلندای آسمان و گاهواره گسترده زمین و امور زندگی و مرگ و اجل و مشکلات و حوادث پی در پی، همه را بعنوان آثار قدرت الهی به مردم گوشزد کنند.
درس: خداوند با فرستادن انبیاء برای ارشاد انسان ها به سوی سعادت و رستگاری، حجت را بر بشریت تمام کرده است.
آنان دست بشر را گرفتند و از منجلاب گناه، فساد، خودخواهی، باطل گرایی، شرک و نفاق، اوهام پرستی، بیگانگی از فطرت توحیدی، ناسپاسی رها نموده و بین مخلوق با خالق پیوند بندگی زدند و تلاش نمودند تا با هشدارهای پیاپی آنان را از خطر شیاطین در کمین برای ربودن ایمان و ارزش های والای انسانی هستند، آگاه سازند.
با عنایت به اینکه هدف انبیاء شکوفا کردن عقول و استعدادهای بالقوه انسان هاست، و این مهم جز با اقبال و گرایش به خوبی و فضائل، و ادبار و دوری از رذائل، محقق نمی شود و لازمه این امر دلبستگی و وابستگی به خدا و وارستگی از شیطان است، در این خط سیر باید از پرتو هدایت انبیاء، بویژه رسول اکرم(ص) که اسوه حسنه و الگوی کامل و نمونه برجسته است بهره جست، چون در این دنیا، انبیاء ساربانند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد