Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در مناظره داغ دانشجویی دانشگاه یزد مطرح شد

نافرمانی دولت ازدستور رهبری؛20روز امتناع دولت از بیان جزئیات مذاکرات به مردم/ کشور نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد!


شب گذشته مناظره دانشجویی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان در دانشگاه یزد برگزار شد که نارضایتی از عدم ارائه جزئیات مذاکرات به مردم از جمله نقدهای مطرح شده به تیم مذاکره کننده در این نشست بود.

به گزارش سرو ابرکوه، مناظره دانشجویی با موضوع «ژنو تا لوزان» و بررسی سیاست خارجی شب گذشته با حضور مجتبی توانپور، نماینده اصولگرا و سعید کرباسی، نماینده اصلاح طلب به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در سالن منتظر قائم دانشگاه یزد برگزار شد.


به گزارش دانشجو، مجتبی توان‌پور، نماینده اصولگرا در ابتدا گفت: خود را به عنوان نماینده اصول گرایی‌ معرفی می‌کنم که اعتقاد به ارمان‌های سال ۵۷ و هشت سال جنگ تحمیلی و التزام عملی و قلبی به گفتمان انقلاب اسلامی دارم، ولی در این راستا اگر اسوه اصول گرایی برخی از افراد در این دستگاه‌های مختلف باشند، من نیز از ان‌ها برائت می‌جویم.



وی افزود: نقطه قوت دولت یازدهم سیاست‌های منطقه‌ای روحانی است، البته باید تاکید کرد هیچ رابطه‌ای به ظریف ندارد و در این مورد این دولت از دولتهای دهم و نهم بهتر عمل کرده است.



نماینده اصولگرا در ادامه با مدالیته خواندن روند مذاکرات گفت: روند فعلی مذاکرات هسته‌ای را اصطلاحا مدالیته می‌گویند و این از زمان لاریجانی شروع شد؛ بدین معنی که پنچ، شش کشور دنیا یک طرف باشند و ایران در طرف دیگر که این خود نوعی پیروزی است.



توانپور با اشاره به زمان ارائه پیشنهاد مذاکره با امریکا افزود: اولین نفری که پیشنهاد مذاکره با امریکا را در دولت دهم داد، صالحی بود.

کرباسی، نماینده اصلاح طلب دانشجویی با بیان اینکه ما نباید سلاح هسته‌ای داشته باشیم، گفت: انرژی هسته‌ای که امروز در موردش بحث می‌شود، باید هزینه آن را بررسی کرد که در این راستا کشور ما نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ پس نیاز به اب سنگین اراک به این شکل ندارد.



وی افزود: در نتیجه ما پلوتونیم نمی‌خواهیم، زیرا پلوتونیمی که انجا تولید می‌شود نه ما فناوری دفعش را داریم و نه می‌توانیم از آن نگهداری کنیم؛ پس بهتر است که ما انرژی تولید کنیم و پسماندش را هم به ان‌ها بدهیم.



در ادامه نماینده اصول گرا با تاکید بر اینکه ما نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم، گفت: درست است که پلوتونیم برای بمب استفاده می‌شود، اما نکته اینجاست در این بیانیه اصلا دیگر قرار نیست پلوتونیمی ساخته شود، چرا که قرار است اراک بازطراحی شود.



وی افزود: پارامتر امنیتی، اقتصادی و ایدئولوژی است و ما به هر سه نیاز داریم، اما دوستان فعلی مذاکره کننده بر روی پارامترهای امنیتی و اقتصادی بیشتر کار می‌کنند و به پارامتر ایدئولوژی کاری ندارد.

 

توانپور بیان کرد: دوستان فعلی مذاکره کننده به پارامتر ایدئولوژی کاری ندارد وگرنه این اقایان نیز کشورهای مذاکره کننده را مثل جلیلی مجبور می‌کردند تا در کاخ صدام مذاکره کنند و به آنان بگویند اینجا کاخ کسی است که شما از آن حمایت کردید و ما ان را به خاک ذلت نشاندیم.

نماینده اصول گرا تصریح کرد: اما این تیم بدون توجه به بخش ایدئولوژی در لوزان و ژنو به مذاکره پرداخته‌اند که این از نقاط ضعف است.

توان‌پور در ادامه به برخی خطوط قرمزی از نظام که باید در این مذاکرات رعایت می‌شد، اشاره کرد و گفت: از خطوط قرمزی که در این مذاکرات باید رعایت می‌شد، پایبندی به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی، حفظ آب سنگین اراک، حفظ تحقیق و توسعه، سطح مذاکره کنندگان به عنوان وزیر با وزیر و همچنین عدم توافق دو مرحله‌ای بود.


در ادامه نماینده اصول گرا از عدم پایبندی به خطوط قرمز نظام از طرف مذاکره کنندگان خاطر نشان کرد: در اینجا لازم است که صالحی به عنوان معاون رئیس جمهور با وزیر انرژی امریکا مذاکره می‌کند و آیا این چنین عزت حفظ می‌شود؟

 

توان‌پور با بیان سوالی در جهت مطالبات توافق ژنو افزود: آیا پول‌های بلوکه شده‌ای که در توافق ژنو قرار بود شش ماهه آزاد شود، بعد از یکسال و نیم به کشور برگشته است؟ باید گفت که نه و این را سیف، مسئول بانک مرکزی به آن اذعان دارد و می‌گوید هنوز پول‌ها بلوکه است.



کرباسی نیز با اشاره به سخنان زیبا کلام در جهت نابودی اسرائیل گفت: چه کسی این وظیفه (نابودی اسرائیل) را به جمهوری اسلامی ایران داده است؟

 


در ادامه نماینده اصلاحات در مورد ایدئولوژی حاکم بر مذاکرات گفت: ایدئولوژی را نیز همین مردم با رای دادنشان تعیین می‌کنند و همین ایدئولوژی باعث شده است که ایران دیگر در جهان تروریست شناخته نشود.



توان‌پور با توجه به اینکه خوشحالی پس از بیانیه لوزان بی‌مورد بوده است، افزود: خوشحالی پس از بیانیه لوزان مثل خوشحالی باخت یک بر صفر از آرژانتین است.



نماینده اصولگریان در ادامه از نظارتهای بی‌حد و حصر در این بیانیه انتقاد کرد و گفت: اینکه ما اطلاعات کامل تاسیسات را به دشمنان بدهیم کاری غلط و اشتباه بوده و این اصلا جای دفاع ندارد.


توان‌پور در ادامه با انتقاد از دولت تدبیر و امید در این جهت که به مطالبات رهبری توجهی ندارند، بیان داشت: چرا بیش از ۲۰ روز است که رهبر انقلاب گفته‌اند که ما نامحرم نداریم و جزئیات مذاکره را به مردم و نخبگان بگویید، اما دولت سکوت کرده است.



کرباسی با بیان اینکه امروزه انرژی هسته‌ای در دنیا در حال انزوا است گفت: دنیا دارد انرژی هسته‌ای را کنار می‌گذارد، اما ما داریم لجبازی می‌کنیم و دنیا به دنبال انرژی‌های نو است.


وی افزود: چرا از انرژی خورشیدی و بادی استفاده نمی‌کنیم و چرا روی چیزی پای فشاری می‌کنیم که اخرش تمام می‌شود؟

انتهای پیام/ع






Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد