Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

ناگفته‌های رانندگان ابرکوهی و شهرهای هم‌جوار در اعتراضات اخیر؛

نرخ بالای کمیسیون دریافتی از رانندگان عادلانه نیست/ دخلمان با خرجمان نمی‌خواند/ راننده با جانش به مردم خدمت می‌کند/ افراد آشوبگر، راننده نیستند


رانندگان ابرکوهی و دیگر شهرهای کشور، فقط قصد دارند در اعتراضات چند روز اخیر صدای خود را به گوش مسئولین برسانند تا شاید برای رفع مشکلات گرانی قطعات و پایین بودن نرخ کرایه‌ها، قدمی برداشته شود.

به گزارش سرو ابرکوه؛ در چند روز اخیر گزارش‌هایی مبنی بر اعتراض رانندگان کامیون در کشور شنیده شد، که بد نیست علت آن را از برخی رانندگان ابرکوهی و کشوری در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، بشنویم.

محمدرضا زارع راننده ابرکوهی با 17 سال سابقه، ضمن بیان خواسته‌های رانندگان از دولت، اظهار کرد : دلیل اعتراضات رانندگان پایین بودن نرخ کرایه‌ها، بالا بودن کمیسیون دریافتی از رانندگان، هزینه‌های سرسام‌آور قطعات و لوازم جانبی، گران شدن حق بیمه است.

نرخ بالای کمیسیون دریافتی از رانندگان عادلانه نیست
راننده ابرکوهی، با اشاره به بهای 2 میلیون و 500 هزارتومانی برای باری که از فاصله یک هزار و 400 کیلومتری بندرعباس به تهران حمل‌ونقل می‌شود، گفت : پانصد هزار تومان از این مبلغ صرف کمیسیونی که انصاف نیست و 500 هزار نیز صرف مابقی هزینه‌های دائمی می‌شود. از مابقی هزینه‌ها باید مخارج خانواده‌های صاحب ماشین و راننده‌ها و همچنین مخارج دیگر آن نیز پرداخت شود.

زارع، افزایش کرایه و میزان سوخت ماهیانه و سهمیه روزانه، حذف اولویت بومی از کل پایانه‌های کشور، کاهش درصدی نرخ کمیسیون دریافتی از رانندگان از 14 درصد به 7 درصد، پرداخت کرایه ازدست‌رفته خلیج‌فارس، مستقر کردن دفتر نظارت بر کمیسیون دریافتی از رانندگان در پایانه‌ها به‌ویژه تهران، یزد، بندرعباس، کرمان، بندر امام، کاهش نرخ بیمه تأمین اجتماعی و پرداخت تسهیلات به رانندگان بازنشسته، کاهش نرخ عوارض جاده‌ای و مالیات سالانه کامیون، رسیدگی به وضعیت جاده‌های خراب را مهم‌ترین درخواست‌های رانندگان عنوان کرد.

حساب رانندگان معترض با افراد خاطی که قصد آشوب دارند، جدا است
وی با تأکید بر اینکه واقعاً شرایط، عرصه را برای رانندگان سخت کرده است که مجبور به اعتراض شدند، گفت : این قشر زحمت‌کش که درصد قابل‌توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، فقط قصد دارند حرف‌های ناگفته و خواسته‌های به‌حق خود را به گوش مسئولین برسانند.

راننده ابرکوهی تأکید کرد : افرادی که در این اعتراضات همراه رانندگان شده‌اند و قصد برهم زدن آرامش مردم و ایجاد آشوب دارند، به‌هیچ‌وجه دلسوز ما راننده‌ها نبوده و نیستند و حتی از اقشار راننده نخواهند بود.

زارع در پایان خاطرنشان کرد : لذا از مسئولین انتظامی و قضایی خواهشمندیم ضمن برخورد قاطع با افراد خاطی، از حقوق رانندگان و مطالبات به‌حق آنان دفاع کنند.

رانندگان فقط و فقط به گرانی و درآمد پایین اعتراض دارند
محسن محمودی راننده اصفهانی در حاشیه اعتراضات رانندگان ابرکوهی در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اذعان کرد : از سال 56 تاکنون راننده جاده‌ها بودم و هیچ‌گاه از هیچ دستگاهی حمایت و پشتوانه‌ای برای قشر رانندگان انجام نشد.

محمودی ادامه داد : مطالبات ما همین خواسته‌هایی است که همکار ابرکوهی بیان کردند، آیا واقعاً این درخواست‌ها غیرقانونی است؟ چرا هیچ‌کس برای قشر راننده که شبانه‌روز در جاده‌ها و دور از خانواده و شهر زندگی می‌کند، اهمیت قائل نیست.

وی اذعان کرد : این شغل با سختی‌هایی که دارد علاوه بر اینکه موردحمایت قرار نگرفته است، متأسفانه در ردیف مشاغل سخت در مجلس مصوب نشده است و این نیز یکی از مشکلات رانندگان است که باید 30 سال حق بیمه پرداخت کنند.

راننده اصفهانی در بین صحبت‌های خود تأکید کرد : در حال حاضر این رانندگان فقط اعتراض دارند، اعتراض به گرانی و پایین بودن نرخ کرایه‌ها، نه چیز دیگر. هر کس می‌خواهد از این وضعیت به نفع خود استفاده و بلوا و آشوب کند، از رانندگان نیست.

محمودی بابیان برخی سختی‌های این شغل گفت : با سهمیه سوخت پایین، چه انتظاری است که رانندگان بتوانند اقساط سنگین ماشین‌های خود را به‌موقع پرداخت کنند. درصد بالایی از درآمدها صرف اقساط گران تسهیلات بانکی می‌شود.

وی بیان کرد : بارها شاهد هستیم که سوخت آزاد لیتری 600 تومان به رانندگان می‌فروشند، این در حالی است که می‌گویند سوخت کم است؛ اگر نیست چرا آزاد می‌فروشید، اگر هست چرا سهمیه‌ها را افزایش نمی‌دهید؟!

رانندگان از چه طریقی و چه کانالی باید مشکلات و درخواست‌های خود را بیان کنند
بهروز پورحاصلی یکی دیگر راننده‌های ابرکوهی، بابیان برخی مسائل و مشکلات رانندگان، گفت : هیچ نهادی و دستگاهی در شهرستان نیست که مسائل مربوط به رانندگان را با جدیّت پیگیری کند.

وی بابیان اینکه بیشتر باید از ظرفیت‌های صنفی و اتحادیه‌های شهرستانی استفاده شود، افزود : در ابرکوه فقط یک اتحادیه و صنف وجود دارد که فعالیت‌های مربوط به خدمات اجرایی دفترچه بیمه، کارت سلامت هوشمند و این قبیل موارد را انجام می‌دهد. هیچ‌کس نیست که مشکلاتی مثل بالا بودن نرخ کمیسیون دریافتی از رانندگان را بررسی کند.

پورحاصلی با تأکید اظهار کرد : قشر راننده چگونه، از چه طریقی و چه کانالی باید حرف‌ها، درد دل‌ها و مسائل و مشکلات خود را به گوش مسئولین برسانند. رانندگان هم جزئی از این شهر و کشور هستند که باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرند.

دخل راننده با خرجش نمی‌خواند
مظفر جعفری راننده شیرازی با 30 سال سابقه که در حال عبور از شهرستان ابرکوه بود، عنوان کرد : صبر راننده‌ها به سر آمده است. آنها آمده‌اند که اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند و یادآوری کنند که حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که نقش مؤثری در تولید و پیشرفت کشور دارد.

جعفری گفت : حرف رانندگان این است که هزینه‌های سنگین و نرخ پایین کرایه‌ها همخوانی ندارد و دخلمان به خرجمان نمی‌خورد. چرا روزبه‌روز قیمت اجناس بالا می‌رود ولی درآمدها افزایش نمی‌یابد.

وی افزود : راننده کامیونی که 2 خانوار 9 نفره از آن امرارمعاش می‌کنند، چگونه باید جور گرانی قطعات مثل لاستیک، پرداخت حق بیمه و هزاران مخارج دیگر را بکشند.

راننده جانش را کف دست گذاشته و به مردم خدمت می‌کند
غلامحسین اکرمی راننده ابرکوهی گفت : اگرچه هر شغلی سختی خود را دارد ولی رانندگی یکی از سخت‌ترین مشاغل است، که افراد جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند و به مردم خدمت می‌کنند.

چرا همه فکر می‌کنند؛ راننده‌ای که شبانه‌روز چشمش به جاده است، در ناز و نعمت زندگی می‌کند. چه کسی حاضر است با این شرایط یک هفته بدون آرامش و آسایش در جاده‌ها زندگی کند تا لقمه‌ای نان برای خانواده‌اش مهیا کند.   

درحالی‌که هیچ حقوق و مزایایی برای این قشر در نظر نگرفته‌اند، روزبه‌روز قیمت قطعات و ارائه خدمات را افزایش می‌دهند. چه‌بسا افرادی که صاحب ماشین نیستند و فقط از حقوق رانندگی، زندگی چند نفر را تأمین می‌کنند.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد