Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارش میدانی/ حق با کیست؟مسافر یا راننده تاکسی؟!

نرخ تاکسی های ابرکوه در مسیرهای معین، ثابت نیست/ از سوی شهرداری حمایت نمی شویم/ دریغ از یک جواب سلام!


در پی اعتراض بعضی همشهریان به وضعیت تاکسی های درون شهری در محدوده شهر ابرکوه، که معتقد بودند بعضا راننده ها برای یک مسیر مبالغ مختلفی را از مسافرین دریافت می کنند؛ به سطح شهر رفته و علت را از رانندگان تاکسی ها و مسافران جویا شدیم.

به گزارش سرو ابرکوه؛ به دنبال اعتراض بعضی مخاطبان و همشهریان به نرخ تاکسی ها در محدوده شهر ابرکوه، که معتقد بودند بعضا راننده ها برای یک مسیر مبالغ مختلفی را از مسافرین دریافت می کنند؛ تصمیم گرفتیم تا برای روشن شدن علت این تغییر قیمت ها گفتگویی با مسافران و رانندگان تاکسی ها داشته باشیم.


نرخ تاکسی ها ثابت نیست
خانم حاتمی یکی از همشهریان شاغل، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه بیان کرد: به خاطر موقعیت شغلی خود مسیرهای مختلفی را بارها و بارها با تاکسی طی می کنم.


حاتمی افزود: ولی متاسفانه برای بعضی مسیرهای دائمی و تکراری، نرخ های متفاوتی به رانندگان تاکسی پرداخت می کنم. به عنوان مثال مسیر میدان امام حسین (ع) تا خیابان صیاد شیرازی را با قیمت های 1500 تا 2000 تومان متفاوت بوده است.


صرف نمی کند یک مسافر سوار کنند
آقای فلاح زاده یکی دیگر از مسافرانی که منتظر تاکسی بود با ناراحتی گفت: مشکل فقط نرخ ثابت نیست بلکه رانندگان تاکسی می گویند: بخاطر تورم و بالارفتن هر روز قیمت بنزین و دیگر اجناس، صرف نمی کند که هر مسیری را با این نرخ فقط یک مسافر سوار کنیم.
سری هم به میدان ولی عصر (عج) و بلوار پاسداران زدیم....


خودتان که مشاهده می فرماید/ هزینه تاکسی تلفنی حساب می کنند

گفتنی است در این مسیر که نزدیک بیمارستان و اداره بیمه تامین اجتماعی می باشد، بیشتر خانم ها منتظر تاکسی هستند.

بر حسب اتفاق امروز هم به دو نفر خانم در بلوار پاسداران برخورد کردیم و در پاسخ به سوال خبرنگار سرو ابرکوه در خصوص وضعیت تاکسی گفتند: خودتان که مشاهده می فرماید.


آنها ادامه دادند: این مسیر اصلا تاکسی تردد نمی کند مگر اینکه مسافری را به مقصد رسانده و در حال برگشت باشد. اگر هم بعد از ساعت ها یک تاکسی رویت شود، بخاطر نبود مسافر قیمت تاکسی تلفنی حساب می کند.


و اما بشنوید حرف دل رانندگان شهرستان ابرکوه را ....


به میدان امام حسین (ع) رفته و در جایگاه همیشگی با تعدادی رانندگان تاکسی صحبت کردیم.

سید علی محقق یکی از رانندگان تاکسی به نمایندگی از بقیه رانندگان تا حدودی به سوالات ما پاسخ گفت در حالی که خود این قشر گلایه ها و مشکلات فراوانی داشتند که بیان نمودند.


از سوی شهرداری حمایت نمی شویم
محقق اظهار کرد: نرخ و تعرفه ای که شورای شهر برای ما در نظر گرفته است نسبت به سال گذشته فقط 15 درصد افزایش یافته که این موضوع به هیچ وجه مورد تایید رانندگان نمی باشد؛ چرا که در شرایط کنونی، یک راننده تاکسی، با این میزان درآمد ناچیز، نمی تواند پاسخگوی نیازهای خانواده اش باشد.


وی افزود: یکی از مشکلات مهم صنف تاکسی رانها این است که به هیچ وجه به صورت مطلوب از سوی شهرداری و ارگان های ذی ربط شهرستان حمایت نمی شوند.


عدم رعایت قوانین مسافرکشی توسط آژانس ها، خطوط واحد و  مینی بوس ها
راننده ابرکوهی تصریح کرد: مشکل بعدی ما این است که قوانین مخصوص آژانس ها، اتوبوس های خط واحد و  مینی بوس هایی که از روستا می آیند به هیچ وجه رعایت نمی شود و حتی ضمانت اجرایی هم ندارد.


محقق عنوان کرد: تاکسی تلفنی ها حق ندارند در طول مسیری که مسافر خودشان را جا به جا می کنند، مسافر بین راهی سوار کنند، ولی ما خود بارها دیده و می بینیم که در مسیر ترددشان مسافران کنار خیابان را هم سوار می کنند و هیچ قانونی وجود ندارد که جلوی این کار را بگیرد یا اگر قانونی هم وجود دارد، اجرا نمی شود.


وی گفت: یا حتی اتوبوس های خط واحد در مکان هایی هم که ایستگاه وجود ندارد مسافر در بین راه سوار و پیاده می کنند. یا روزهای پنجشنبه که مسافر بیشتر است، اتوبوس ها به جای اینکه در ایستگاه ها منتظر مسافر باشند، متاسفانه زودتر از تاکسی حرک کرده و مسلما مسافر هم ترجیح می دهد که با واحد برود تا با تاکسی.


راننده تاکسی تصریح کرد: مشکل دیگر اینکه مبدا و مقصد مینی بوس هایی که از روستا می آیند میدان امام حسین(ع) است یعنی مسافران روستایی را در اینجا پیاده کرده و پس از انجام امورات شخصی با استفاده از تاکسی، دوباره در همین مکان سوار کند.


محقق با تاسف ادامه داد: اما دریغ که مینی بوس ها از میدان امام حسین (ع) تا مثلا بیمارستان خاتم الانبیاء را طی کرده و در این مسیر مسافران را در محل های مقتضی پیاده و پس از ساعتی دوباره در مسیر برگشت سوار می کند.


وی تاکید کرد: به نظز شما در چنین وضعیتی ایستادن و منتظر ماندن تاکسی برای مسافر مخصوصا در بلوار پاسداران، چه معنی خواهد داشت؟! اگر غیر از این بود هر تاکسی که مسافر را به آن مناطق می برد می دانست که بالاخره مسافر پس از انجام کارهایش قصد بازگشت داشته و در آن مسیر هم تردد می کرد.


علت اساسی متغییر بودن نرخ تاکسی در مسیر های مشابه
محقق در مورد متغییر بودن نرخ تاکسی ها برای یک مسیر مشخص و مشابه گفت: زمانی که تعداد مسافرین برای یک مسیر مشخص مثلا مسکن مهر، سه نفر یا بیشتر باشد طبق تعرفه مبلغ را دریافت می کنیم. ولی با این اوضاع همین مسیر ضمن اینکه با خود مشتری مقرر می شود، برای یک مسافر نرخ تغییر می کند.


وی به نمایندگی از همکاران خاطر نشان کرد: دلیل دیگر اینکه مسافران فکر می کنند یک مسیر معین، قیمت ها متفاوت است، اینکه در تعرفه نرخ تاکسی ها، قیمت ها به صورت خیلی کلی مقرر شده، مثلا میدان امام حسین (ع) تا شهرک صفائیه فلان قیمت؛ در صورتی که شهرک صفائیه یک محله هست از ابتدا تا انتها پس بنابراین فاصله و طول مسیر متفاوت است، یکی همین ابتدا پیاده می شود و یکی تا انتها می رود. پس انصاف نیست که هزینه همه یکسان حساب شود.


رانندگان تاکسی اظهار می کنند که نمی دانند واقعا مشکلاتشان را با کی مطرح کرده و به کجا مراجعه کنند.


در ادامه برای تکمیل گزارش، گفتگویی هم با مجرد مسئول اتحادیه تاکسیرانی شهرستان انجام دادیم.

 

عدم پاسخگویی مسئولین در دوره های گذشته 
مجرد می گوید: هیچ کس ما را حمایت نمی کند. در دولت های قبلی و زمان مسئولین دوره های گذشته به خاطر همین مشکلات، با شهردار، فرماندار و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی مکاتبه و نامه نگاری های فراوانی انجام داده و حتی بارها حضوری خدمت شان رسیدیم ولی دریغ از یک جواب سلام به یکی از نامه های ما!!


دریغ از یک جواب سلام!

وی با ارائه اسناد مکتوب تصریح کرد: پاسخی داده نشد هیچ! و حتی یک نامه هم جهت پیگیری نامه های قبل فرستادیم که اگر نمی خواهند به ما کمک کنند حداقل جواب نامه ها را بدهند. چون توجهی از مسئولین قبلی ندیدیم و از حمایت آنان ناامید شدیم، از شهردار، فرماندار و دیگر مسئولین دولت جدید هم کمکی درخواست نکرده و مشکلاتمان را با آنها در میان نگذاشتیم.


مسئول اتحادیه تاکسیرانی ابرکوه ضمن اشاره به مشکلاتی که توسط رانندگان تاکسی ها مطرح شده بود، افزود: ، نبود تعداد کافی تاکسی شهرستان باعث شده، گاها در بعضی مسیرها مسافران مدت زمان زیادی منتظر مانده و چه بسا هیچ تاکسی از آنجا عبور نکند.


درآمد نامناسب و عدم حمایت مسئولین مربوطه
مجرد تاکید کرد: درآمد نامناسب و عدم حمایت سازمان های زی ربط باعث شده معدود افرادی هم که به این شغل روی آورده بودند، سریع منصرف شده و دنبال مشاغل درآمدزا بروند. چرا که ممکن است یک تاکسی نان آور چند خانوار باشد و درآمد آن کفاف مخارج زندگی را نمی دهد.


وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر مسیر ها و قیمت ها را به صورت کلی تعیین می کند، مثلا از میدان امام حسین (ع) تا بیمارستان و شهرک ولایت را 1100 تومان مشخص کرده است. در حالیکه ابتدا و انتهای شهرک ولایت مسیر بسیار طولانی است و مطمئنا در این فواصل قیمت ها باید متغییر باشد.


مجرد با اشاره به عدم امکانات لازم مثل آب و گاز در مکان دفتر فعلی خواست تا شهرداری از این صنف حمایت گسترده ای داشته باشد.


راهکارهای برون رفت از مشکلات تاکسیرانی
مجرد در پایان راهکار برون رفت از این مشکلات را موارد زیر بیان کرد:

* اجرای قوانین و ضمانت اجرای آن توسط اتوبوس های خط واحد، مینی بوس های روستایی و تاکسی تلفنی ها

* ضرورت افزایش تعداد تاکسی های شهرستان

* اجرای دوباره طرح کارت پارک توسط شهرداری ابرکوه. چرا که به علت نبود جای پارک برای صنف تاکسیرانی زمان سوار و پیاده کردن مسافر، زاهنمایی و رانندگی با آنها برخورد می کند.

* حمایت مسئولین مربوطه از طرح تعویض تاکسی های فرسوده و جلوگیری از موانع تراشی برای ارائه تسهیلات این طرح.

* ارائه امکانات و تسهیلات مختص اتحادیه تاکسیرانی همچون تعمیرگاه مخصوص، تعویض لاستیک و روغن و ... که در شهرهای دیگر وجود دارد.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد