Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

هنرمند ابرکوهی:

هدفم از خلق طرح های سنتی، ایجاد فضایی برای پیاده کردن سبک زندگی دینی+ تصاویر جذاب


شیپوری زاده هنرمند ابرکوهی، هدف خود را از ایجاد طرح های هنری ایجاد سبک زندگی دینی، با کمترین هزینه در منازل مردم و نزدیک کردن نسل های آینده به فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی بیان کرد.

سروابرکوه؛

محمد علی شیپوری زاده هنرمند ابرکوهی و راننده تاکسی است، ایجاد طرح های سنتی ایرانی اسلامی در منازل از هنرنمایی های اوست، ساخت طرح های زیبای گنبد عالی در گلخانه منازل، طرح گنبد و گلدسته امامزاده عباسعلی(ع) مریم آباد و... از جمله طرح هایی است که با دست انجام شده و جلوه زیبایی به خانه ها داده است. در طی مصاحبه ای، با این هنرمند به گفتگو می نشینیم.

سروابرکوه: لطفا خود را معرفی کرده و بیان کنید که چطور به این فعالیت ها روی آوردید؟

شیپوری زاده : محمدعلی شیپوری زاده، تحصیلاتم سیکل است و شغلم راننده تاکسی، 42 ساله و 2 سال است به ساخت طرح های سنتی در منازل مشغولم.

از کودکی به ایجاد طرح های سنتی علاقه مند بودم و زندگی سنتی را دوست داشتم و همین عاملی شد تا به ساخت چنین طرح هایی آن هم به صورت دستی بپردازم.

سروابرکوه: چرا طرح های سنتی را انتخاب کرده اید؟

شیپوری زاده : ایجاد سبک زندگی دینی و اسلامی با کمترین هزینه نیازمند فضای روحانی و معنوی دارد و با ایجاد طرح های سنتی و مذهبی در منازل مردم، سعی می کنم نسل جوان به این نوع زندگی نزدیک کنم تا نسل های آینده تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگیرند.

سروابرکوه: در مورد ساخت طرح ها می توانید توضیح دهید؟

شیپوری زاده : از ضایعات سنگ که در سنگبری ها دور ریخته می شود و شکل و رنگ های زیبایی دارد و چسب، آثار باستانی شهر را می سازم. ساخت گنبد عالی، ساخت گنبد و گلدسته امامزاده عباسعلی(ع) مریم آباد، ساخت مقبره کورش و... از جمله طرح هایی است که تاکنون ساخته ام.

طرح گنبد عالی بسیار مورد توجه قرار گرفت و سفارش ساخت این طرح بیشتر بود، حتی در شیراز چند مورد، سفارش ساخت داشتم و این طرح ها را آماده کرده و در منازل نصب کرده ام.

در یکی از منازل نیز با لوله کشی آب و نورپردازی، در درون طرح گنبد عالی فضای جذابی را بوجود آوردم تا مشتری صدای آب را در منزل خود احساس کرده و لذت ببرد.

به دلیل علاقه فراوان به کار هنری، با دیدن عکس یا خود طرح مورد نظر، آن هم یک مرتبه، طرح را می سازم و سعی می کنم ظرافت های هنری را در طرح ایجاد کنم.

سروابرکوه: آیا انجام چنین فعالیت هایی، ارزش اقتصادی دارد؟

شیپوری زاده : چنین فعالیتی از نظر اقتصادی ارزش قابل توجهی نداشته است، مردم هزینه کار مرا پرداخت می کنند اما ارزش این کار برایم از طلا زیادتر است.

*درب منزل آقای شیپوری زاده، نمای جالب و سنتی در منزل و حیاط توجه ما را جلب کرد و از او در مورد این نما پرسیدیم؟

شیپوری زاده : حیاط خانه و درب منزل را خودم طرح زده ام، ساخت نمای حیاط 11 ماه طول کشید، طرح "درب منزل" را به گونه ای ساختم که کاملا سنتی باشد، بعد از رنگ زدن در، پلاستیک هایی را بر روی در کشیدم تا در خانه چوبی و شیاردار به نظر برسد.

سروابرکوه: آیا خانواده شما به کار شما اعتراض می کنند یا در ساخت طرح ها به شما کمک می کنند؟

شیپوری زاده : دخترم فاطمه، بسیار به کار من علاقه مند است و در کار مرا کمک می کند. اما  همسرم به دلیل اینکه به زحمت می افتد خیلی از کارم راضی نیست. که به او حق می دهم وقدردان صبر و حوصله او هستم.

سروابرکوه: ساخت هر طرح چقدر زمان می برد؟

شیپوری زاده : به دلیل علاقه فراوان که به کار هنری دارم، در کوتاهترین زمان طرح ها را تحویل می دهم، مثلا طرح گنبد عالی 8 روز طول کشید یا طرح دیگری 5 روزه ساخته شد. از بعد از ساعت کاری اداری که از 2 بعدازظهر شروع می شود تا نیمه های شب کار می کنم.

سروابرکوه: طرح های آینده شما چیست؟

شیپوری زاده : طرح های آینده ام ساخت سردر مسجد جامع ابرکوه، حرم امام رضا(ع) و... است که به امید خدا موفق به ساخت آن خواهم شد.

.

آثار-باستانی-ابرکوه-9. آثار-باستانی-ابرکوه-7. آثار-باستانی-ابرکوه-4. آثار-باستانی-ابرکوه-5. آثار-باستانی-ابرکوه-6. آثار-باستانی-ابرکوه-3. آثار-باستانی-ابرکوه-2. آثار-باستانی-ابرکوه-1. آثار-باستانی-ابرکوه. آثار-باستانی-ابرکوه-8




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد