Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

پس از مدت ها چشم انتظاری مردم ابرکوه؛

واگذاری «پردیسان ابرکوه» به بخش خصوصی به مدت 20 سال


پس از پیگیری های مکرر و چشم انتظاری مردم ابرکوه برای شناخته شدن ببشتر چشم اندازهای زیبا و در خور شهرستان، «طرح پردیسان ابرکوه» جهت احیاء و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش سرو ابرکوه، شهر کهن ابرکوه با بیش از 400  اثر و بنای تاریخی و باستانی که قدمت آنها به سالیان دور می رسد، به عنوان یکی از شهرهای گردشگری کشور برشمرده شده است. اکنون پس از سال ها چشم انتظاری مردم برای حفظ و نگهداری این مجموعه گرانبها که در دل شهرستان رو به نابودی بود، لحظه انتظار به پایان رسید.


مدتی است طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی قرار گرفته است.


در همین راستا طی جلسه ای که با حضور مهندس قادر معاون دفتر صندوق حفظ، احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی در اداره میراث فرهنگی شهرستان برگزار و مقرر شد بهره برداری از «طرح پردیسان ابرکوه که مجموعه ای از خانه های تاریخی است»  به بخش خصوصی واگذار شود.


در حاشیه این جلسه و در بازدید از طرح پردیسان، عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه اظهار داشت: در راستای اهداف دولت مبنی بر خصوصی سازی  و بهره برداری از اماکن تاریخی با هدف حفظ این گنجینه های گرانبها، پروژه پردیسان ابرکوه طی مزایده ای به بخش خصوصی واگذار شد.


قدیریان ادامه داد: در مزایده ای که به صورت کشوری برگزار شد، مقرر گردید به مدت 20 سال خانه های تاریخی مجموعه پردیسان به بخش خصوصی واگذار شود تا نسبت به مرمت، تجهیز و بهره برداری باقی مانده بنا اقدامات لازم انجام شود.


مجموعه پردیسان ابرکوه شامل خانه های تاریخی آقازاده، سید علی آقا، حسینی دوست، موسوی و گبری می باشد.


خانه آقازاده
خانه آقازاده بنایی با مساحتي بالغ بر 851 متر مربع دارای حياط مركزي که حوض سنگي در وسط آن بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پيدا كرده است. قسمت شاخص و جالب توجه خانه آقازاده، بادگير دو طبقه و كلاه فرنگي است، که تصویر بادگیر آن بر اسکناس های بیست هزار ریالی چاپ شده است.

خانه موسوي
خانه موسوي، عمارتی مهتابي و شكم دريده و بادگير در يكي جبهه خانه برای تابستان و اتاق هاي پنج دري در يك جبهه كه در فصل زمستان قابل استفاده بود. صندوقخانه از جمله فضاهايي است كه در مجاورت عمارت تالار و بادگير قرار دارد.


خانة سيد علي آقا
خانه سيدعلي مربوط به دورة قاجاريه می باشد. اين خانه داراي دو قسمت اندروني به منظور خصوصي بودن در پشت تالار و قسمت بيروني ويژه ميهمانان و مراجعه كنندگان می باشد.


خانه حسيني دوست
يكي ديگر از خانه هاي با ارزش و قديمي ابركوه خانه حسيني دوست است که قدمت اين بنا به دوره قاجاريه می رسد که همچون ساير خانه هاي مناطق كويري به صورت حياط مركزي و عمارت آن در چهار جبهه استقرار يافته است.


خانه گبری
خانه گبري که ورودي آن در ضلع شمالي مي باشد كه توسط دالاني به حياط 8 ضلعي منتهي مي شود و در امتداد محورهاي اصلي حياط صفه هايي مي باشد كه پس از مدتي تغييراتي در صفه هاي شمالي و شرقي بوجود آمده است.

برای آشنایی بیشتر با این بناها، اینجا کلیک کنید.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد