Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در نشست شورای شهر میبد مطرح شد

وسواس برای انتخاب شهردار میبد؟/ کارخانه شیشه منشا اصلی آلایندگی در منطقه اردکان-میبد


در نشست شورای شهر میبد با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی از قبیل زباله های شهری و کارخانجات باید مرتفع شود، مطرح شد: اکارخانه شیشه منشا اصلی آلایندگی در منطقه اردکان-میبد است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از میبد خبر، نخستین نشست خبري منتخبين پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر ميبد با اصحاب رسانه عصر روز گذشته در سالن فرمانداری ميبد برگزار شد.

در این جلسه منتخبین مردم، به تشریح برنامه های خود پرداختند و به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه در مورد مسائل شهر پاسخ دادند.

مجید زارعی در مورد برنامه های آینده شورا بیان داشت: شوراي پنجم قرار است برنامه پنج ساله اي را تدوين كند كه  اين برنامه با هماهنگي اسناد بالادستي و وضعيت موجود شهر استخراج مي شود. در شش ماه اول برنامه شوراي شهر استخراج سند كاري است كه به اهداف ميان مدت يكساله،‌دو و نيم ساله و بلندمدت تقسيم خواهد شد. در شوراي پنجم قرار شده هيچ انتقادي به شوراي قبلي نداشته باشيم ولی برنامه هایی که توسط شورای قبل مصوب شده و به ضرر مردم می باشد را متوقف خواهیم کرد. هرگونه برنامه اي كه مصوب شورا و تاييد كميته انطباق فرمانداري باشد هيچ گونه مشكلي با آن نداريم.

وی در رابطه با فضای سبز و کمبود آب در شهرستان، گفت: در آماری که در دست داریم، حدود ۱۵۰ هکتار فضای سبز طراحی شده و نشده در حریم میبد وجود دارد. طبق استاندارهایی که نشان می دهند، برای نگهداری این فضا نیاز به ۱۵۰ لیتر آب داریم که فقط سی لیتر آب آن تامین است، و حتی این مقدار کاری هم که قبلا برای نگهداری این فضا صورت گرفته، دستمریزاد دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل این معضل نیاز به گرفتن مجور حفر چاه داریم، افزود: ما در مدار ۳۲ درجه زمین و در منطقه خشک آب و هوایی قرار داریم و بهترین متخصصین دنیا هم نمی توانند آب و هوای یزد را تغییر دهند.

زارعی با اشاره به این موضوع که طبق گفته اساتید و کارشناسان، تغییر آب و هوای این منطقه غیر ممکن است، ادامه داد: حتی پرفسور کردوانی نیز که در این مورد صحبت هایی کرده و باروری ابرها را کاری بیهوده و هزینه بردار اعلام کرده بود مورد شکایت مرکز باروری ابرها قرار گرفت و در میبد دادگاهی شد که البته جواب قانع کننده داشت و تبرئه شد.

منتخب شورای پنجم، تصریح کرد: البته برنامه هایی در مورد کم کردن حاشیه کم آبی و پیشگیری از خشکسالی هست که بهترین راه های آن کاشت درخت سازگار با منطقه، تکمیل پروژه تونل باد، که حدود ۲۵ درصد آن قبلا اجرا شده و همین طور روی آوردن به آبیاری نوین فضای سبز به جای آبیاری غرقابی و فاصله گرفتن از کاشت درختانی مثل انار که نیاز به آبیاری غرقابی دارند، می باشد.

حسینعلی فلاح با اشاره به اینکه شورای پنجم برای انجام فعالیت‌های خود برنامه‌محور خواهد بود، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های شورای پنجم ارتباط مستمر با شهروندان از طریق رسانه‌ها است.

وی با بیان این که هیچ جامعه ای بدون رسانه و مطبوعات مستقل نمی تواند توسعه پیدا کند، تصریح کرد: خبرنگاران باید مرتب مسئولان را نقد کنند چرا که هر جا پول و قدرت باشد و نظارتی صورت نگیرد، موجب بروز فساد می‌شود.

فلاح افزود: درآمد شهرداری از طریق مردم حاصل می شود و این مردم هستند که اساس شهر را تشکیل می دهند، لذا ما باید با مردم ارتباط موثر داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای شهر پنجم بطور مرتب از طریق رسانه‌ها و حضور در مساجد شهر مردم را در جریان امور و برنامه‌های انجام شده قرار خواهد داد.

فلاح تصریح کرد: مردم، دولت و شهرداری سه ضلعی هستند که می توانند با همفکری، هماهنگی و همراهی میان آنها خدمت‌رسانی کرد.

منتخب شورای پنجم شهر میبد در ادامه درخصوص انتخاب شهردار آینده اظهار داشت: اعضای شورای پنجم برای انتخاب شهردار وسواس به خرج می‌دهند و هر شهرداری که انتخاب شود، از آن حمایت خواهند کرد.

انسیه فلاح در مورد فعالیت زنان و حوزه بانوان، گفت: وعده دادن را درست نمی دانیم و سعی می کنیم با گذاشتن همه توان خود برای مردم کار کنیم.

وی افزود: ان شاءالله بتوانیم نیازهای بانوان را، جوابگو باشیم، و حضور فعال این قشر موثر را در جامعه پیگیری کنیم.

فلاح تصریح کرد: درست است که زنان ما می‌خواهند پا به پای مردان در جامعه فعالیت کنند، اما حضور بی رویه آنها که متاسفانه در میبد هم شاهد آن هستیم، با حضور موثر و سالم تفاوت دارد و هدف ما این است که حضور زنان میبدی در فضای جامعه، حضوری سالم و موثر باشد.

انسیه فلاح ادامه داد: ان شاءالله طرح "شهر بانو" را در برنامه داریم و هدفمان این است که تا انتهای کار شورای پنجم به ان برسیم، البته برای راه اندازی شهر بانو، نیاز به بودجه زیادی هست که به یاری خیرین و جذب بودجه های کشوری آن را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهر بانو تامین کننده نیازهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی بانوان می باشد، افزود: جدا از شهر بانو، و تکمیل پارک بانوان، طرح کوتاه مدتی هم مورد مشورت قرار گرفت، که حیات مدارس هر محله را به وسایل تفریحی و ورزشی مجهز کنیم تا زنان هر محله بدون مزاحمت و حاشیه بتوانند از این محیط ها استفاده کنند.

مجید زارعی با اشاره به اینکه میبد یک شهر توسعه یافته است تاکید کرد: معتقدیم یک شهر توسعه یافته باید دارای فاضلاب شهری باشد و برنامه تخریب و جنجالی کردن این پروژه برنامه ای کاملا هدف دار است و از یک ماه و نیم پیش هماهنگ شده دنبال شده است.

وی تصریح کرد: می خواهند با فشار بر روی میبد طرح تفصیلی شهرهای میبد و اردکان را بر ما تحمیل کنند که کاملا به ان مطلع هستیم  با تمام قدرت از محدوده شهرستان دفاع خواهيم كرد.

رییس اسبق شورای سوم میبد با بیان اینکه در مورد فاضلاب شهری باید دو نکته مد نظر قرار گیرد افزود: جهت بادهای غالب و مسایل زیست محیطی است که به لحاظ رسی بودن اکثر زمینهای شهرستان میبد تنها منطقه ای که مناسب این پروژه در نظر گرفته شد منطقه شهیدیه است چرا که نفوذ پذیری اب در این منطقه کم است.

زارعی در پایان با اشاره به نگرانی های اخیر مردم در مورد فاضلاب شهری میبد افزود: تصفیه خانه میبد در ۵کیلومتری و حتی دورتر از کمربندی شرقی میبد احداث می شود و از پیشرفته ترین تکنولوژی روز استفاده خواهد شد تا هم اثرات زیست محیطی ان روی محلاتی چون شهیدیه و در مجموع شهرستان میبد به حداقل برسد و هم به معضل شهرهایی چون شاهدیه و زارچ و اشکذر دچار نشویم.

حسینعلی فلاح نیز در مورد آلودگی محیط زیست گفت: مشکلات زیست محیطی از قبیل زباله های شهری و کارخانجات وجود دارد که باید مرتفع شود اما یکی از بزرگترین منابع آلایندگی در منطقه، کارخانه شیشه اردکان است.

فلاح با نامناسب قلمداد کردن وجود سطل های زباله در سطح شهر تاکید کرد: وجود اینگونه سطل‌ها و جمع اوری زباله ها به این نحوه کاری نامناسب و غیر بهداشتی است و باید زباله ها از مبدا تفکیک شود.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد الودگی صنایع و واحدهای صنعتی اظهار داشت: آلودگی واحدهای صنعتی که بعضا کارخانجات کاشی را در بر می گیرد نسبتا کم است و انها نیز تحت نظارت دستگاههای بهداشتی قرار دارند. گرچه در میبد تعداد زیادی کارخانه کاشی وجود دارد اما به عنوان نمونه الودگی این کارخانجات نسبت به آلایندگی خودروها و موتورسیکلت های دودزا در سطح شهر کمتر است.

فلاح تاکید کرد: گرچه معتقدیم وجود موتور سیکلت های دودزا و کارخانجات و یا بعضا صنایع فولاد که جدیدا راه اندازی شده است خطر افرین و باعث الودگی است اما یکی از بزرگترین منابع آلایندگی کارخانه شیشه اردکان است که به خاطر مواد اولیه پر از سیلیس، غبار آن بیشترین مضرات را دارد.

انتهای پیام/اد




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد