Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدير نظارت بر موادغذايي معاونت غذا و داروي استان یزد:

پلمپ 8واحد بسته‏‏ بندي مواد غذايي دراستان يزد/ استفاده از کاغذهای بازیافتی براي بسته‌بندی موادغذایی ممنوع


مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهيد صدوقي يزد با اشاره به فعاليت 60 واحد بسته‌بندی موادغذایی فعال در استان از پلمپ هشت واحد و در دست اقدام بودن پرونده تخلف 12 واحد ديگر خبر داد.

به گزارش سرو ابرکوه، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهيد صدوقي يزد با اشاره به فعاليت 60 واحد بسته‌بندی موادغذایی فعال در استان از پلمپ هشت واحد و در دست اقدام بودن پرونده تخلف 12 واحد ديگر خبر داد.

 

رضا مورکیان در گفت‎‎وگو با ایسنا، با اشاره به فعاليت 60 واحد بسته‌بندی موادغذایی فعال و داراي مجوز سازمان غذا و دارو در استان، اظهار كرد: در سال گذشته در مجموع بيش از يكهزار و 500 مورد بازرسي از صنايع توليدي مواد غذايي در استان صورت گرفته است كه البته قريب به نيمي از اين بازديدها مربوط به واحدهاي بسته‎‎بندي مواد غذايي بوده است.


وي در همين رابطه از پلمپ هشت واحد بسته‎‎بندي موادغذايي استان در سال گذشته به دليل عدم رعايت ضوابط بهداشي خبر داد و تصريح كرد: اين واحدها شامل پنج واحد شیرینی‌سازی، دو کارگاه قندخردکنی و یک کارگاه ادویه‌جات بوده است و علاوه بر اين نيز پرونده تخلف 12 واحد ديگر نيز در دست اقدام است.


موركيان خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت سلامت مواد غذايي در جامعه، واحدهاي بسته‌بندی اين قبيل كالاها مشمول رعايت نكات بهداشتي هم در مورد موادغذايي و هم در مورد بسته‎‎بندي آنها هستند.


وی با اشاره به الزام اين واحدها به اخذ پروانه ساخت از وزارت بهداشت براي دريافت شناسه نظارت و داشتن مسئول فني در واحد، گفت: محصولات توليدي اين واحدها پس از دريافت پروانه ساخت نيز به صورت دوره‌ای از سوي كارشناسان بهداشتي مورد کنترل و آزمایش قرار مي‎‎گيرد و در صورت نياز برخوردهای قانونی لازم انجام می‌گیرد.

 


برخورد با كارگاه‎‎هاي بسته‎‎بندي زيرزميني
اين مقام مسئول متذكر شد: متاسفانه گاهاً برخي مواد غذایی در كارگاه‎‎هاي زيرزميني و حتي بعضاً با جعل شماره مجوز‌های بهداشتی، بسته‎‎بندي و در بازار عرضه مي‎‎شوند كه در اين رابطه كارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي به جد در تلاش براي شناسايي و برخورد قانوني با اين گونه موارد هستند.
وي استفاده از کارتن‌های بازیافتی در تولید جعبه‌های بسته‎‎بندي به ويژه‎‎ آنهايي كه در ارتباط مستقیم با موادغذایی هستند را منوط به يك سري ضوابط و اخذ پروانه از وزارت بهداشت دانست و افزود: اين قبيل واحدها به هیچ وجه حق استفاده مستقیم از کاغذهای بازیافتی براي بسته‌بندی موادغذایی را ندارند و کاغذهای بازیافتی تنها در صورت داشتن پوششي از كاغذ بكر يا لایه پلی‌اتیلن یا نایلونی لَمینت ‌شده و به عنوان لایه میانی قابل استفاده هستند.
مورکیان با تاكيد بر اين كه اين بسته‎‎بندي‎‎ها نيز بايد مندرج به شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و ساير مشخصات باشند، گفت: متأسفانه بعضی بسته‎‎بندي‎‎هاي نبات‌ها فاقد اين شرايط هستند كه در اين باره موضوع برخورد قانوني با متخلفين در دستور وزارت بهداشت است.
مدیر نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و داروی استان در پايان نيز درج مشخصاتي مانند نام تجاری محصول، نام شرکت تولیدکننده یا بسته‌بندی، آدرس شركت، ترکیبات موادغذایی موجود در بسته، وزن خالص، شماره پروانه ساخت محصول، تاریخ تولید و انقضاء و سری ساخت و غيره را روي محصولات بسته‎‎بندي شده، ضروري خواند.

 


لزوم رعایت استاندارد در مندرجات بسته‌بندی‌‎‎ها
"محمدحسین ماجدی" مدیر کل استاندارد استان یزد نیز در رابطه با استاندارد بسته‌بندی موادغذایی در گفت‏‏وگو با  ایسنا، اظهار كرد: وقتی کالایی را استاندارد می‌کنیم، بسته‌بندی آن هم مشمول استاندارد است.


وي افزود: در حال حاضر بسیاری از محصولات که خود محصول استاندارد است ولی بسته‌بندی آن استاندارد نيست، از نظر ما داراي استاندارد شناخته نمی‌شود.


ماجدي ادامه داد: بسیاری از واحدها نيز به دلیل عدم رعایت استاندارد در بسته‌بندی و نشانه‌گذاری روی بسته‌بندی‌هاي خود، مردود شناخته می‌شوند.


وی در پايان نيز در همین رابطه به عنوان نمونه گفت: روغن کنجد تصفیه شده، قابلیت سرخ کردن دارد ولی در مقابل روغن‌های کنجد بکر و غیر تصفیه شده، چنین قابلیت‌هایی ندارند و این درحالیست که در بسته‌بندی اين گونه تنها درج مي‎‎شود "مخصوص سالاد و پخت و پز" و اشاره‌ای به نداشتن قابلیت سرخ کردن در مورد آنها نشده است که چنین محصولاتی از نظر اداره استاندارد، غیراستاندارد محسوب مي‎‎شود.

انتهاي پیام/ع




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد