Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول عمران شهرداری ابرکوه خبر داد:

پیشنهاد شهرداری ابرکوه، بر تاسیس مرکز فرهنگی پارسی گویان ازبک در ایران


مسئول عمرانی شهرداری ابرکوه گفت: طرح موضوع خواهر خواندگی بین شهرهای ابرکوه و نخشب ازبکستان با پشتوانه های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نه تنها موجب ایجاد تعاملات اجتماعی و توسعه اقتصادی خواهد شد بلکه پایداری فرهنگی را نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش سرو ابرکوه، احمد رضا اسدی، مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه اظهار کرد: شهرداری ابرکوه در راستای توسعه نقش گردشگری شهر فعالیت های جدیدی را در دستور کار دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: تعریف محورهای جدید در بسط و توسعه صنعت گردشگری راه حل خلق فرصت های تازه و استفاده از نکات قوت شهرستان برای توسعه پایدار است.

اسدی در ادامه بیان داشت: طرح موضوع خواهر خواندگی بین شهرهای داخل و خارج کشور با پشتوانه های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نه تنها موجب ایجاد تعاملات اجتماعی و توسعه اقتصادی خواهد شد بلکه پایداری فرهنگی را نیز در پی خواهد داشت. بر این اساس شهرداری با تکیه بر سابقه عظیم تاریخی و فرهنگی شهرستان ابرکوه و با انگیزه ایجاد اولین مرکز فرهنگی عرفا و شعرای پارسی گوی ازبکستان و گسترش ارتباط فرهنگی، اجتماعی و گردشگری فی مابین شهرهای نخشب ازبکستان به عنوان زادگاه عارف نامی قرن هفتم، عزیزالدین نسفی و شهر ابرکوه به عنوان سکونتگاه و مدرسه و مدفن وی درخواست خواهر خواندگی بین دوشهر تاریخی و فرهنگی نخشب(نسف)و ابرکوه را جهت پیگیری به استانداری یزد ارسال نموده است.

بر مبنای گزارش روابط عمومی شهرداری ابرکوه، وی خاطر نشان کرد: شهر نخشب، مرکز استان "قشقه دریا" در کشور ازبکستان با جمعیتی بالغ بر220000نفر در میانه راه بخارا به بلخ قرار دارد، این شهر زادگاه چندین عارف و شاعر پارسی گوی شهیر و برجسته می باشد و عزیزالدین نسفی اهل نخشب(نسف) و ساکن ابرکوه بوده است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه با اشاره به اینکه این  سرزمین اگر چه در روزگاری نه چندان دور از جفرافیای سیاسی ایران منتزع گشت افزود: اما هنوز هم چون گذشته، بخشی بزرگی از جغرافیای فرهنگی و تاریخی دیروز و امروز ایران تلقی می شود انشاالله با گسترش تبادلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بویژه در بخش گردشگری دو شهر تاریخی و فرهنگی ابرکوه و نخشب اینبار در حوزه جغرافیای فرهنگی پارس دست خواهر خواندگی به دست هم داده و ابرکوه اولین مرکز فرهنگی کشوری در خارج از حوزه جفرافیایی و سیاسی خود باشد، پایگاهی برای معرفی چهره ها و آثار فرهنگی و تاریخی پارسی زبانان بنام نخشب و کشور ازبکستان.از شهر نخشب به عنوان موطن اصلی بزرگترین ایل عشایر ایران-ترکان قشقایی-یاد شده است که اکنون در همجواری شهرستان ابرکوه و در استان پهناور فارس زندگی می کنند و تاثیر فرهنگی این همجواری و معاشرت در آداب و رسوم ابرکوهی ها و قشقایی ها(قرشی)کاملا مشهود است.

وی در پایان گفت: بنیاد های زیادی برای ایجاد خواهر خواندگی این دو شهر قابل شمارش است که به برخی زمینه های تاریخی و فرهنگی اشاره گردید.

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد