Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در جمع طلاب خواهر ابرکوه بررسی شد

کاپیتولاسیون، لایحه ای به نام «صلح و تجارت» و «حقیقتی ننگین»


طلاب حوزه علمیه کوثر ابرکوه، کاپیتولاسیون، را به عنوان لایحه ای به نام صلح و تجارت و حقیقتی ننگین بررسی کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، مرضیه زارعی استاد و مبلغ حوزه و مسئول واحد پاسخگویی به سوالات شرعی مدرسه علمیه خواهران کوثر ابرکوه گفت: یکی از وعده های خداوند به مؤمنان در قرآن کریم، تسلط نداشتن کافران برآنان به طور مطلق است. خداوند متعال در قران کریم می فرماید: «لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَیى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً؛ خداوندهرگز برای کافران نسبت به مؤمنان راه تسلطی قرار نداده است». ازاین آیه می توان فهمید کافران نه تنها از نظر سیاسی و نظامی بلکه از حیث فرهنگی و اقتصادی بر افراد باایمان چیره نخواهند شد. این گونه نیست که مؤمنین بدون همت و تلاش به این پیروزی برسند. بلکه باید ملتزم به رعایت ایمان و تقوای خود باشند.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، زارعی در ادامه به تشریح موضوع کاپیتولاسیون پرداخت و گفت:  کاپیتولاسیون به قراردادهایی گفته می شود که از لحاظ تاریخی، سابقه ای طولانی دارد وبه موجب آن، اتباع یک دولت در قلمرو کشور دیگر، مشمول قوانین کشور خود می شوند.

استاد و مبلغ حوزه در ادامه افزود : در کاپیتولاسیون به دلیل ضعف قدرت پادشاهان ایران، امتیازاتی یک طرفه در ارتباط با کشورهای اروپایی به آنان داده شده ، نفوذ بیگانگان و دخالت آنان در مصالح کشور و نیز غارت سرمایه ها ، بیشتر از همین راه، یعنی کاپیتولاسیون بوده است. کاپیتولاسیون، به مفهوم کامل آن در زمان قاجاریه ، توسط روس ها و با امضای قرارداد تجاری ترکمنچای به ایران تحمیل شد. این قرارداد موجب شد تا دیگر دولت های خارجی هم، کاپیتولاسیون را به نفع اتباع خود در ایران به دست آورند.

وی ادامه داد: برخی از دولت ها در ضمن قراردادهای خود، صریحاً از کاپیتولاسیون نام می بردند و به این امتیاز دست می یافتند و برخی نیز با عناوینی مانند قرارداد صلح و تجارت از این امتیاز بهره می بردند. امام خمینی (ره) پس از تصویب فرمایشی لایحه کاپیتولاسیون و در فضایی آکنده از سانسور و خفقان، با این لایحه ننگین به مخالفت برخواست.

زارعی گفت: امام (ره) در 4 آبان 1343 ه.ش مردم و علما را به قیام دعوت کرد و با سخنرانی افشاگرانه خود و با اعلام عزای عمومی، شاه، مجلس، دولت و امریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد. امام خمینی(ره)با پشتوانه الهی و توکل بر خداوند، مقابل قانونی که استقلال و عزت ایران را به خطر می انداخت، ایستاد و پس از آن ، رنج های تبعید چند ساله از وطن را به جان خرید.

گفتنی است در پایان، بخشی از سخنرانی های امام خمینی (ره) در این زمینه قرائت شد.

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد