Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در راستای تحقق اقتصاد مقاوتی؛

کشاورز یزدی راه حل خلاقانه برای رهایی از رکود کشور ارائه کرد


فعال اقتصاد مقاومتي در عرصه كشاورزي گفت: با آغاز ركود ناگهاني در بازار و افت شديد قيمت خيارسبز، با مشورت شركت تعاوني محل، كشت گياهان دارويي و به ليمو را به عنوان محصول جايگزين انتخاب كرديم.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از بسیج سازندگی استان یزد، ناملایمت‌ها، تغییرات ناگهانی و بحران های رایج بازار، هموار تغییرات مختلفی را در بازار کار موجب شده و زندگی مردم را دستخوش تغییرات می کند، بارها مشاهده شده استک که افراد خلاق توانسته اند با درک به موقع زمان و تغییراتی کلی و گاه جزئی در روند فعالیت های خود علاوه بر در امان ماندن از گزند ها، شرایط را به سکوی جهشی برای خود تبدیل کنند.

در همین راستا پای صحبت کشاورزی نشستیم که با وقوع رکود در عرضه خیار کشاورزی به شناسایی طبع بازار پرداخته و تولید به لیمو و گیاهان دارویی را به عنوان راهی برای خدمت به جامعه و نیز دستاویزی برای رهایی از ناملایمات شدید بازار امروز کشور انتخاب کرده است.

این فعال اقتصاد مقاومتی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی استان یزد گفت: بازنشسته اداره آموزش و پروش هستم و اکنون 20 سال است که در عرصه کشاورزی و گلخانه فعالیت می کنم؛ اقتضای خاص شغلیم ایجاب می کرد که همواره برای بهبود شرایط جامعه و محل زندگی خود، جلوگیری از هدر رفت آب و نیز بالابردن بهره وری کشاورزی محل زندگی خود به روش های جدیدی دست بزنم که تا آن زمان کسی به آن ها توجهی نکرده است.

حاج غلامرضا اسلامی اظهار داشت: با دریافت تهسیلات 650 میلیون تومانی از  بانک کشاورزی و سرمایه شخصی که همین مقدار بود فاز 16 هزار متری گلخانه را آغاز و زیر کشت خیارسبز و گوجه فرنگی بردم که با آغاز رکود ناگهانی در بازار و افت شدید قیمت خیارسبز، با مشورت شرکت تعاونی محل، کشت گیاهان دارویی و به لیمو را به عنوان محصول جایگزین انتخاب کرده و در فاز آزمایشی اول، هزار متر مربع از گلخانه را به این برنامه اختصاص دادیم.

وی افزود: البته در این زمینه نتیجه گرفتیم و قصد داریم بعد از بررسی های دقیق تر کشت زنجبیل و گیاهانی که کمتر در استان و کشور کشت شده و اغلب وارد می شوند را در برنامه خود قرار دهیم؛ البته نا گفته نماند کشت آسان این نوع گیاهان در شمال کشور و نیز مقرون به صرفه نبودن صادرات به دلیل حجم اندک ، مواردی است که ما را در تنگنا قرارداده است.

اسلامی در ادامه با اشاره به کمبود آب در استان و نیز آلودگی خاکی برخی مناطق به مواردی چون نماتد،  مکانیزه کردن صنعت کشاورزی بخصوص رواج عرصه هیدروپونیک را بسیار لازم دانست و تصریح کرد: با آلوده شدن خاک منطقه و نیز نیاز کشاورزی استان به روش های مدرن بر خود لازم دانستم تا نخستین کسی باشم که در منطقه کشت هیدروپونیک را آزمایش می کند.

وی گفت: در ابتدای مرحله کشت به روش هیدروپونیک 500 متر و در مرحله بعدی 2 هزار متر مربع از گلخانه را با این روش کاشت کرده و در همان ابتدا دو برابر محصول بیشتر برداشت کردیم که موجب رغبت و تشویق سایر کشاورزان به اسستفاده از این روش کشت شد؛ متأسفانه در مرحله بعد قصد کشت 10 هزار متر مربعی گلخانه با روش هیدروپونیک را داشتیم که رکود ناگهانی بازار این امکان را از ما سلب کرد.

این فعال اقتصاد مقاومتی ادامه داد: ما راه های زیادی را به صورت آزمون و خطا به کشاورزان معرفی کرده ایم و همواره در تلاشیم تا برای مردم نوآوری داشت باشیم.

وی در ادامه نوسانات بازار، افت شدید و ناگهانی قیمت ها و عدم حمایت مسئولان را از جمله مشکلات کشاورزی استان دانست و افزود: متأسفانه در وضعیت کنونی بار ها مشاهده می شود که کشاورزان علیرغم صرف هزینه و زحمات فراوان نه تنها به سود آوری نمی رسند، بلکه متحل ضرر هم می شوند.

اسلامی با اشاره به هزینه های نامتعارف تهیه سم، کود و حتی دریافت و تمدید پروانه های کشاورزی، از مسئولان خواست تا صنعت کشاورزی را به عنوان منبع درآمد برای خود تلقی نکرده و با ارتقاء دید خود به سطح جهانی کمک حال کشاورزان برای تسخیر بازار های جهانی باشند.

این فعال اقتصاد مقاومتی در آخر از تازه واردان به عرصه کشاورزی خواست تا با بهره گیری از علوم و امکانات روز و نیز مشاوره صاحب نظران این عرصه، سطح بهره وری خود را به بالاتربن حد ممکن برسانند تا علاوه بر ارتقاء سطح بازدهی، جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا و مستحکم کنند.

انتهای پیام/ د




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد