Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

ظریف:

گزینه خروج از برجام را روی میز داریم/ برجام توافقی مبتنی بر بی‌اعتمادی است


ظریف گفت: برجام «بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوین شد. این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. عدم اعتماد را می‌توان در جمله جمله و بند به بند این توافق مشاهده کرد. این مسئله‌ای متقابل است.»

به گزارش سرو ابرکوه، ظریف در گفت‌وگویی که به نوشته پایگاه «المانیتور» در جمع گروهی از خبرنگاران آمریکایی در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک انجام شده، گفت واشنگتن قصد دارد مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود.

وی در مورد تصمیم دولت ترامپ در مورد برجام، گفت: «هنوز نمی‌دانیم آن‌ها می‌خواهند چه کار کنند. آن‌ها از لغو توافق صحبت می‌کردند.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «اما به نظر می‌رسد که فهمیده‌اند که لغو توافق مورد استقبال جهان قرار نخواهد گرفت... [بنابراین] اکنون تلاش می‌کنند تا بهره‌برداری ایران از منافع توافق را برای ایران ناممکن کنند.»

آقای ظریف در مورد تحریم‌های تازه آمریکا که همزمان با تائید پایبندی ایران به برجام وضع شده، گفت: «این مسئله دارد به یک امر روتین ملال‌آور بدل می‌شود. هربار که می‌خواهند [پایبندی ایران به برجام] را تائید کنند، باید یک اقدام منفی هم انجام دهند. روشن است که این نشانه‌ای از سوءنیت است.»

برجام مبتنی بر بی‌اعتمادی است

وی در مورد انتقادات ترامپ از برجام، گفت این توافق برای هیچ‌یک از طرف‌ها توافق ایده‌آلی نیست.

آقای ظریف گفت: «برجام توافقی نیست که کسی عاشقش باشد. این تنها توافق ممکن بود.»

وی با اشاره به انتقادات داخلی از برجامف افزود: «باور کنید که اگر نه هر روز، دستکم هر چند روز یک وضعیت جهنمی برای من ایجاد می‌شد.»

او گفت این وضعیت برای معاونینش، «عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» هر ساعت اتفاق می‌افتاد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: «ما نمی‌توانستیم به توافق بهتری برسیم. ایالات متحده نمی‌توانست به توافق بهتری برسد. به شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده نمی‌توانست به توافق بهتری دست یابد.»

وی گفت برجام «بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوین شد. این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. عدم اعتماد را می‌توان در جمله جمله و بند به بند این توافق مشاهده کرد. این مسئله‌ای متقابل است.»

آقای ظریف افزود: «به همین دلیل هم ساز و کارهایی در توافق هست تا بتوان به نقض جزئی، نقض عمده، عدم پایبندی عمده و عدم انطباق عمده پاسخ داد. برای آن‌ها راه‌هایی در نظر گرفته شده است.»

وی ادامه داد: «اگر عدم انطباق عمده رخ دهد... آن‌ وقت ما گزینه خروج را داریم. فکر نمی‌کنم فعلا در آن مرحله باشیم.»

ظریف همچنین گفت برنامه‌ای برای دیدار با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی‌اش ندارد.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد