Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


گفتگویی خواندنی با برنده مسابقات دکوراتوران حرفه‌ای کیک ایران


شیرینی پز اردکانی گفت: در اولین مسابقه دکوراتوران حرفه‌ای کیک ایران، در مقطع متوسط شرکت کرده و توانستم با نظر داوران بین‌المللی به مرحله فینال مسابقات راه پیدا کنم.

به گزارش سرو ابرکوه، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران باهدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه‌ی «اقتصاد مقاومتی» برای اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی کرد.

در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.

سعیده حیدر زاده هنرمند اردکانی که با دست‌های خالی و عشق به پخت شیرینی از سال 1390 پا به عرصه کیک و شیرینی‌پزی گذاشت و به اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه کوچک خانگی جامعه عمل پوشاند.

آنچه می‌خوانید گفتگو خبرنگار اردکان گویا با این بانوی هنرمند اردکانی است.

سعیده حیدر زاده در خصوص شروع فعالیت در شیرینی‌پزی گفت: علاقه من به پخت شیرینی، کیک‌ها و غذاهای مختلف باعث شد تا همسرم نیز با من همراه شده و مشوقم برای شرکت در کلاس‌های یزد شود و درواقع مشوق اصلی فعالیتم در این عرصه همسرم بود که با حمایت او توانستم ظرف مدت کوتاهی در 10 رشته صنایع غذایی و آموزشی شرکت کنم و مدرک بین‌المللی و فنی حرفه‌ای بگیرم.

این بانوی هنرمند اردکانی افزود: علاقه زیاد من به این رشته و پخت کیک‌ها و شیرینی‌های مختلف باعث شد تا اولین آموزشگاه درزمینهٔ صنایع غذایی در اردکان را با عنوان اقلیم مزه‌ها در سال 1393 تأسیس کنم و راه را برای علاقه‌مندان به این رشته هموار کنم.

وی ادامه داد: بااینکه آموزش این رشته برای خیلی از مردم ناآشنا بود اما استقبال خوبی صورت گرفت و آموزش‌هایی چون سفره‌آرایی، کیک و شیرینی خشک، دکوراتوری کیک، آشپزی سنتی و بین‌الملل را زیر نظر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار کردم.

حیدزاده اظهار داشت: آموزشگاه بنده نیز از این منظر پذیرای هنرجویان زیادی بارده سنی‌ها مختلف( از نوجوان تا بزرگ‌سال) از شهر اردکان و میبد و حتی یزد هم بوده هست. یکی از سختی‌های این حرفه در زمان شروع فعالیتم، عدم وجود لوازم قنادی در اردکان بود و باید این مواد را از مرکز استان تهیه‌ می‌کردم که زمان و هزینه زیادی می‌برد.

این هنرمند اردکانی تأکید کرد: با پیشرفت‌هایی که درزمینهٔ آموزش داشتم یک سال در شبکه تابان به‌عنوان کارشناس آشپزی و قنادی فعالیت داشتم و علاوه بر آن همکاری با ارگان‌های مختلف ازجمله آموزش به‌صورت خیریه برای زنان و کودکان ایتام را در کارنامه خود داشته باشم.

وی افزود: استقبال خانگی از هنر آرایه‌گری کیک و شیرینی‌پزی  باعث شد تا از یک کارگاه خانگی فراتر رفته و کارگاه مجهزی مختص پخت کیک و دکور کیک تدارک ببینم، کارگاهی کاملاً بهداشتی با رعایت تمام نکات بهداشتی و داشتن کارت سلامت باعث شد تا سفارش‌ها زیادی از همشهریان و شهرهای هم‌جوار و حتی استان داشته باشم.

حیدر زاده گفت: هدف اصلی من از این حرفه کسب درآمد نیست بلکه پرداختن به رشته هنری‌ای هست که در آن علاقه و استعداد دارم همان‌گونه که باپشتکارم توانستم کیک‌های خاصی ازجمله کیک معلق، کیک دوربین، کیک قابل‌حمل به‌صورت کیف و ...را طراحی و به مرحله پخت برسانم.

وی در خصوص افتخارات کسب‌شده در طول این مدت کاری گفت: سال پیش در جشنی به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) بین 100 کیک ساز رتبه نخست را کسب کردم  و امسال نیز در اولین مسابقه دکوراتوران حرفه‌ای کیک ایران، در مقطع متوسط شرکت کرده و توانستم با نظر داوران بین‌المللی به  مرحله فینال مسابقات راه پیدا کنم  که مسابقه فینال 13 مردادماه در تهران برگزار می‌شود و به یاری خدا تمام تلاش خودم را خواهم کرد تا برای شهرم افتخارآفرینی کنم.

سعیده حیدر زاده در پاسخ به این سؤال که چگونه ایده طراحی کیک به‌صورت سیمرغ به ذهنش خطور کرده است، گفت: موضوع مسابقه دوره اول، افسانه‌های ملل بود و چیزی که مدنظر داوران بود، ارائه فن خاص و جدید در عرصه آرایه‌گری کیک بود و من موضوع  سیمرغ پرنده افسانه‌ای ایران‌زمین را انتخاب و فن معرق برجسته همراه باهنر مینیاتور را در تهیه کیک برای اولین بار در سطح ایران وجهان پیاده کردم که مورد تحسین داوران قرار گرفت.

وی در پایان عنوان کرد: از خداوند مهربان متشکرم که این هنر را درونم به ودیعه گذاشته است همچنین از همکاری‌های بی‌دریغ همسرم و خانواده‌ام و استادم که باعث پیشرفتم شدند تشکر توصیه‌ام به علاقه‌مندان به این هنر این است که سعی کنند با تلاششان به هدفشان دست پیدا کنند.

انتهای پیام/ر*ح.ا




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد