Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در اولین گردهمایی صنف رانندگان ابرکوهی مطرح شد

درج کد ملی صاحب بار در بارنامه و جلوگیری از خسارت میلیونی رانندگان/ درآمد کامیون‌داران از کمیسیون باربری‌ها کمتر است/ دلالان عاملان افزایش قیمت لوازم‌یدکی و قطعات کامیون


بی‌برنامگی در اعلام بار و نوبت‌دهی، نامشخص بودن صاحب بار موقع تحویل، گرانی قطعات و توزیع لاستیک‌های بی‌کیفیت مهم‌ترین مشکلات رانندگان و کامیون‌داران ابرکوهی است که علت برخی از آنها حضور دلالان سودجو و منفعت‌طلب است.

به گزارش سرو ابرکوه؛ شب گذشته اولین جلسه گردهمایی صنف رانندگان کامیون ابرکوه با همکاری بسیج اصناف و شرکت تعاونی کویر نوردان، در محل سالن اجتماعات ناحیه مقاومت بسیج شهرستان با حضور برخی مسئولین برگزار شد.

وجود بیش از 1500 دستگاه کامیون و 2500 راننده در ابرکوه
در ابتدای جلسه علی اکرمی مسئول انجمن صنف رانندگان شهرستان به نمایندگی از همکاران خود اظهار کرد : رانندگان سرمایه‌های شهرستان هستند که باعث رونق و آبادانی شهر می‌شوند. حدود 2 هزار و 500 نفر راننده در ابرکوه مشغول هستند، که حدود 10 الی 12 هزار نفر جمعیت شهر از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

اکرمی، با اشاره به اینکه بیش از 1500 دستگاه کامیون در شهرستان وجود دارد، که هر یک از آنها در سال حدود 12 حلقه لاستیک لازم دارد، گفت : مشکل اصلی این قشر قیمت لاستیک و کیفیت آن، تجهیزات و لوازم‌یدکی، هزینه‌های سنگین خدمات جانبی است.

سهیمه لاستیک ابرکوه نسبت به جمعیت راننده و کامیون‌های موجود کم است
وی تأکید کرد : سهمیه اختصاصی لاستیک استان به ابرکوه، نسبت به جمعیت راننده و تعداد کامیون‌هایی که در شهرستان موجود است، عادلانه نیست. پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شد، ولی متأسفانه عکس‌العملی از جانب مسئولین مربوطه صورت نگرفت.

اکرمی افزود : مشکل دیگر اعلام بار و نوبت‌دهی است، خوشبختانه چند سالی است در شهرستان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مختلفی راه‌اندازی و فعال شده‌اند. ولی به دلیل ناهماهنگی و نبود برنامه منظم بین شرکت‌های حمل‌ونقل و این کارخانه‌ها، رانندگان مجبورند زمانی که در شهر هستند به‌جای رسیدگی به خانه و خانواده، ساعت‌ها در این کارخانه‌ها منتظر باشند تا حضوری برای بارگیری نوبت بزنند.

رانندگان درون‌شهری نمی‌توانند از سهمیه لاستیک رانندگان جاده بهره‌مند شوند
مسئول انجمن صنف رانندگان ابرکوه خاطرنشان کرد : درصدی از رانندگان ابرکوه، رانندگان درون‌شهری هستند که نمی‌توانند از برخی سهمیه‌ها و خدمات رانندگان بین‌شهری استفاده کنند. کرایه حمل‌ونقل برای این رانندگان تعرفه مشخصی ندارد و با توجه به بالابودن قیمت لاستیک، قطعات و هزینه‌های نگهداری کامیون‌ها، این قشر زحمتکش گرفتار مشکلات و دردسرهای متعدد شده‌اند.

وی گفت : رانندگان شهری به دلیل دریافت نکردن بارنامه، جز رانندگان بین‌شهری محسوب نمی‌شوند و زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند، که با مساعدت و همدلی شهرداری‌ها درصدی از مشکلات آنها حل خواهد شد.

درج کد ملی صاحب بار در بارنامه از خسارت‌های میلیونی رانندگان جلوگیری می‌کند
محمود فلاح زاده یکی دیگر از رانندگان ابرکوهی، با تأکید بر مشکل اساسی بی‌برنامگی برای گرفتن بارنامه و مجهول‌الهویه بودن صاحب بار در مقصد، گفت : این مشکل با کمترین تدبیر ثبت مشخصات شناسنامه‌ای و کد ملی فرد دریافت‌کننده بار برطرف می‌شود.

فلاح زاده یادآور شد : به‌عنوان‌مثال راننده پس از ساعت‌ها ایستادن در صف دریافت بار و گرفتن بارنامه، طی کردن صدها کیلومتر مسافت‌های طولانی شهرهای مختلف، پس از رسیدن به مقصد با مشخص نبودن صاحب بار یا فرد تحویل‌گیرنده، بلاتکلیف در شهر غریب سرگردان است.

به گفته وی، برخی این مشکلات ناشی از بازی برخی باربری‌ها و دلالان است که فشار آن بر دوش راننده و صاحب کامیون سنگینی می‌کند و چوب این اختلافات را رانندگان می‌خورند.

این راننده تأکید کرد : چه بسیار جوانان شهرستانی مجرد، متأهل و صاحب فرزند، جانشان را در این راه از دست دادند و چه خانواده‌هایی که داغدار آنها هستند. ولی هیچ‌کس نیست که به داد ما رانندگان برسد.

وی در پایان گفت : با درج کد ملی صاحب بار در بارنامه و امضاء همان شخص در برگ تحویل بار پس از دریافت بار، می‌توانند از خسارت‌های میلیونی ناشی از این نقص که متحمل رانندگان می‌شود، جلوگیری کند.

درآمد رانندگان از کمیسیون باربری‌ها کمتر است
حمید صالحی در ابتدای شروع صحبت‌هایش عنوان کرد : درست است که صدای ما به شهرهای دوردست محل بارگیری و شاید به مرکز استان نرسد، ولی ما حرفمان را می‌زنیم.

صالحی افزود : حدود 90 درصد کامیون‌های شهرستان کمپرسی است که مشکلات خاص خود را دارند. درصد بالایی از نرخ بارها صرف هزینه کمیسیون باربری‌ها می‌شود، درصورتی‌که زحمتی و خدمات قابل‌توجهی در قبال دریافت آن انجام نداده‌اند.

وی بیان کرد : راننده و صاحب ماشین که شبانه‌روز در جاده‌ها هستند و جانشان را کف دست گرفته‌اند که به یک‌چشم برهم زدن بسته است، درآمدشان از باربری‌ها که کمیسیون می‌گیرند، کمتر است.

دلالان یکی از عاملان افزایش قیمت قطعات کامیون هستند
راننده ابرکوهی گفت : چرا هیچ‌کس بر قیمت‌های سرسام‌آور لوازم‌یدکی، تجهیزات و خدمات جانبی در این حوزه نظارت نمی‌کند، بعضاً در یک شهرستان مغازه به مغازه قیمت‌ها متفاوت است. دلال‌بازی و دست واسطه گران موجب افزایش قیمت برخی قطعات و اجناس ماشین‌های سنگین شده است.

صالحی خاطرنشان کرد : گاهی مواقع لاستیک‌های تاریخ‌مصرف گذشته و بی‌کیفیت چینی که استفاده درازمدت ندارند، در بازار توزیع می‌شود.

علت همه تصادفات خواب‌آلودگی و سرعت بالا نیست
وی تأکید کرد : هیچ‌کس خبر از اوضاع زندگی رانندگان ندارد، که حتی علت مرگ برخی از رانندگان، لاستیک‌های بی‌کیفیت است که در جاده ترکیده و باعث تصادف می‌شود. دلیل همه تصادفات خواب‌آلودگی و سرعت بالا نیست.

صالحی افزود : چرا زمانی که رانندگان به خاطر مشکلات زیاد که کسی حاضر به رفع آنها نیست، چند روزی تعطیل می‌کنند تا بلکه صدایشان به‌جایی برسد، می‌گویند اغتشاش کرده‌اند درصورتی‌که افراد ناشناس در این اعتراضات سوءاستفاده کرده و شخصیت و وجه رانندگان را تخریب می‌کنند.

چه کسی مسئول کسری و مابه‌التفاوت کرایه‌های دریافتی و تعرفه‌ها است؟
سید حسین حسینی آخرین راننده‌ای که در این گردهمایی به مشکل مابه‌التفاوت کرایه‌ها اشاره کرد و گفت : کرایه‌ها و کمیسیون باید طبق تعرفه‌های جدید پرداخت و دریافت شود، ولی گاهی مبلغی از کرایه را با عنوان‌های مختلف کسر کرده و مابقی را به راننده پرداخت می‌کنند.

حسینی ادامه داد : دلمان خوش بود که بعد از اعتراضات کرایه‌ها کمی جان می‌گیرد و زندگیمان رونق می‌یابد، ولی هرروز با یک بازی جدید روبرو می‌شویم. هیچ‌کس هم نیست که پاسخگوی این مسائل باشد و دلیل این بی‌عدالتی‌ها را بیان کند.

وی تصریح کرد : یکی از مشکلات که همکاران مطرح کردند، بی‌برنامگی در اعلام، نوبت‌دهی و دریافت حواله بار است، که باعث می‌شود یک راننده چند روز در نوبت باشد و یکی دیگر روزی یک حواله دریافت می‌کند.

دست دلالان و اخلالگران امور رانندگان را از این بخش کوتاه خواهیم کرد
محمدحسین ابراهیمی دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه، در پایان جلسه اظهار کرد : علت برخی مشکلات صنف رانندگان، برخی مسئولین بوده و علت دیگر عدم هماهنگی و همبستگی بین این قشر است.

ابراهیمی یادآوری کرد : در شهرستان ابرکوه بیش از 2 هزار و 400 راننده وجود دارند که همراه با 20 درصد جمعیت شهرستان (در قالب خانواده و افراد مرتبط با این حوزه)، با انواع مختلف کامیون‌ها امرارمعاش می‌کنند.

وی، با اشاره به اینکه رانندگان و صاحبان ماشین‌های سنگین قشر زحمتکشی هستند که موجب درآمدزایی شهرستان می‌شوند، تأکید کرد : از درخواست‌های به‌حق رانندگان که از راه قانونی پیگیری می‌کنند، حمایت می‌کنیم و با قطع دست دلالان و برخورد با باندبازی‌ها، راهکار اساسی برای رفع مشکلات آنها ارائه می‌کنیم.

دادستان ابرکوه افزود : برای رفع مشکل نامعلوم بودن صاحبان بارها و یا افرادی که تحویل‌گیرنده هستند، با ارسال نامه به باربری‌ها اعلام می‌کنیم که ازاین‌پس بارنامه‌ها را با کد ملی و دیگر مشخصات تحویل‌گیرنده صادر کنند.

وی در پایان گفت : قاطعانه با افرادی که باعث اخلال در نظم امور مربوط به رانندگان می‌شوند، برخورد و دست دلالان را از این بخش کوتاه خواهیم کرد.

گفتنی است در این جلسه دیگر مسئولین مربوطه در خصوص مشکلات این قشر و راهکارهای آن، مباحثی را بیان کردند.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد