Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

به مناسبت فرارسیدن ايام‏البيض؛

فضیلت اعتکاف و ماه رجب در گفتار امام جمعه ابرکوه


اعتکاف فضیلتی با آثار مثبت فراوان و اهرمی برای خودسازی، گسترش فرهنگ دينى و همچنین مقابله با تهاجم فرهنگی است.

به گزارش سرو ابرکوه، فضیلت های ماه رجب و اعمال اعتکاف در گفتار حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه را در اینجا بخوانید:

از جمله فضيلت های ماه رجب آن است كه ايام‏ البيض در آن واقع شده يعنى سه روز اعتكاف براى خدا و روزه ‏دارى. انسان به‏ طور فطرى در پى دستيابى به كمال و پرورش ابعاد وجودى خويش است، لذا خلوت گزينى در منزل دوست گامى مهم در جهت رسيدن به اين مقصد بزرگ انسانى است.

اسلام، فكر جدايى از مردم و زندگى دنيا، گوشه‏ نشينى و كناره‏ گيرى از مردم و رهبانيت را باطل و ناپسند دانسته است، اما اعتكاف را به‏ عنوان فرصتى براى بازگشت به خويش و خداى خويش قرار داده تا كسانى‏ كه از هياهو و جنجال‏ هاى زندگى مادى خسته شده اند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت كنند و توسط ارتباط جان و روح خود با خالق هستى با ايمان و اعتقادى راسخ به‏ سوى سعادت دنيا و آخرت گام بردارند.


اعتکاف راهی برای مقابله لا تهاجم فرهنگی بیگانگان
اعتکاف راهى براى مقابله با تهاجم فرهنگ ‏و روی آوردن به فرهنگ دینی است و آثار و برکاتی دارد از جمله اینکه: در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره‏ بردارى از فيض معنوى آن، جهاد مقدس نيز هست؛ زيرا اين مراسم عبادى - معنوى، نقش بسيار مهمى در رويارويى با نفوذ فرهنگ بيگانه ايفا مى‏ كند.

اعتکاف در حقیقت کلاس درس خود سازی است زیرا جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شيرين ايمان و انس با خداوند را مى‏چشد، لذت‏ هاى مادى و شهوانى در ديدگانش، حقير و بى‏ ارزش مى‏ شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دينى گرفتار نمى‏ شود.

از سوى ديگر، اعتکاف پيامى عملى و درسى عبرت‏ آميز براى مردم دارد و آن اینکه حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقيقت نوعى دعوت به خداپرستى و دين‏ مدارى است و آثار سازنده ‏اى بر جامعه خواهد داشت، از همين‏ رو، در رويارويى با تهاجم فرهنگى دشمن نبايد نقش مؤثر سنت‏ هايى كه در باور عمومى مردم ريشه‏ هاى عميق دارند، ناديده گرفته شود. بى‏ ترديد مساجد، حسينيه‏ ها، تكايا، هيأت‏ هاى مذهبى، زيارت و اعتكاف، نقش مهمى در تربيت جامعه و گسترش فرهنگ دينى ايفا كرده و مى‏ كنند. اين مقوله ‏ها با آثار مثبت جانبى كه دارند، اهرم‏ هاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بيگانه‏ اند.


نقش اعتکاف در زندگی ماشینی
در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده يافته است، ولى اين حركت استعمارى، دست‏ كم ريشه ‏اى چند صد ساله دارد و همين پديده‏ هاى سنتى هم‏چون اعتكاف، مردم ما را در طول سال‏ هاى متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه مصونيت بخشيده است؛ اما اهميت آن و نقش به‏سزايى كه در تصفيه و تزكيه انسان دارد براى بسيارى از مسلمانان ناشناخته مانده است.

از اين‏ رو جا دارد ما با درک صحیح از اعتکاف و آثار و برکات معنوی و سازنده آن ، اين سنت ديرينه محمدى را آن‏گونه كه شايسته است، عملی سازیم .

در عصر ما كه زندگى ماشينى و پيچيدگى‏ هاى آن، ديده‏گان انسان را به خود خيره كرده، و فساد مثل تار عنکبوت در زندگی ما طنیده و روابط اجتماعى با انگیزه های مادِّی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمى انسان به جلوه‏ ها و مظاهر مادى توسعه يافته است، تأكيد بر نقش سازنده اعتكاف، ضرورتى دو چندان مى‏ يابد؛ زيرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمينه را براى گسستن فرد از سرگرمى‏ هاى کاذب و پوچ فراهم مى‏ آورد و انسان را با خداوند پيوند مى ‏دهد و از آفت خدا فراموشى و از خود بيگانگى نگه مى ‏دارد.

از آفت خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره‏ انديشى نموده است. اين‏ها همه نشان مى‏ دهد با آن‏كه روح تعاليم اديان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه‏ هايى كه او را با درون خود پيوند دهد نيز محتاج است.


اعتکاف راهی برای برآورده کردن نیازهای روحی
راز اين امر روشن است؛ معمولا حضور پيوسته و دائمى در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملى، رفته رفته روحيه عمل‏گرايى را در انسان تقويت مى‏ كند.

پيدايش اين روحيه چه‏ بسا انسان را از درون تهى مى ‏كند تا آن‏جا كه به چيزى جز عمل بيشتر نينديشد. شخص عمل‏گرا و عمل‏زده حتى گاه فرصت نمى‏ يابد نتايج كارها و تلاش‏ هاى خود را هم به‏ درستى ارزيابى كند لذا اعتكاف زمينه مناسبى است تا انسان به كاوش درباره ‏انگيزه‏ ها و روحيات خويش بپردازد و براى رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراين اعتكاف با ويژگى‏ هايى كه اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است به اين نياز روحى و فرصتى است مغتنم براى رو آوردن به خود و خداو کم کردن تعلّقات دنیا.


اهمیت و فضیلت اعتکاف از دیدگاه رسول خدا (ص) و امام صادق (ع)
اهمیّت و ارزش اعتکاف در سیره مقدس نبوی بیان شده که آن‏ حضرت با وجود مسؤوليت بزرگ اجتماعى كه بر دوش داشت، خود را از اعتكاف‏ بى‏ نياز نمى‏ دانست چنان‏كه در حديثى از امام صادق(ع) آمده است: «رسول خدا در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مسجد معتكف مى‏ شدند و براى آن‏ حضرت خيمه ‏اى كه از مو بافته شده بود، در مسجد برپا مى‏شد. پيامبر(ص) براى اعتكاف آماده مى ‏شدند و بستر خويش را جمع مى‏ كردند.» 

در حديث ديگرى از امام صادق(ع) آمده است: «كانت بدر في شهر رمضان و لم‏ يعتكف رسول‏ الله(ص) فلما ان كان من قابل اعتكف عشرين. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته»؛ جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، ازاين‏ رو رسول خدا موفق به اعتكاف نشدند. آن‏ حضرت در ماه رمضان سال آينده يك دهه را به ‏عنوان همان سال اعتكاف نمودند و يك دهه را نيز به‏ عنوان قضاى سال قبل.

رسول خدا(ص) افزون بر اهتمام عملى نسبت به اعتكاف، با بيان فضايل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام اين عمل تشويق مى‏ نمودند. در حديثى از آن ‏حضرت آمده است: «اعتكاف عشر في شهر رمضان تعدل حجتين و عمرتين؛ يك دهه اعتكاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است.»

گرچه اين حديث ناظر به اعتكاف به مدت ده روز و در ماه مبارك رمضان است، ولى اعتكاف در كمتر از اين مدت (به شرط آن‏كه از سه روز كم‏تر نباشد) در غير ماه مبارك رمضان مخصوصا «ايام البيض» در ماه رجب به اندازه خود فضيلت و ثواب دارد.


اعتکاف زمینه ساز قرب الی الله
اعتكاف از عبادت‏ هاى مهم اسلامى است كه موج جديد معنويت‏ خواهى را پديد آورده است. اعتكاف نوعى   كناره‏ گيرى از فضاى متداول زندگى است براى اين‏كه انسان خلوتى داشته باشد و زمينه حضور و قرب الى الله براى او حاصل شود.  

در مناسك مذهبى و عرفانى مكتب اهل بيت (ع) يك نكته محورى وجود دارد و آن، پيوند اين مناسك و مراسم با ولايت است. در اعياد قربان و غدير و فطر كه مهم‏ترين اعياد شيعه هستند، در همه مناسك، توجه به مقصد وجود دارد. بنابراين در فضاى فرهنگ اسلام مناسك عرفانى و معنوى‏اى كه به ما آموزش داده شده، متفاوت با راهکارهای معنوی ديگر است.                      

امیدوارم خدای متعال توفیق کسب بندگی را بویژه در ماههای رجب و شعبان و رمضان عنایت فرماید.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد