Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس ازدواج و خانواده در یزد:

از لحظه عقد پنج سال طول می‌کشد زوجین همدیگر را بفهمند/ خوشبختی یعنی تلاش برای خوشبختی


استاد دانشگاه تهران گفت: آرامش فرمولی نیست که بدست دختران و پسران بدهیم. آرامش چیزی است که باید با تمرین در زندگی و در مسیر، آن را بدست آوریم.

به گزارش سرو ابرکوه، حجت‌الاسلام احمدرضا دهقان در گفت وگو با خبرنگار یزد رسا در رابطه با لزوم آسان‌گیری ازدواج گفت: بنده معتقدم در ازدواج سخت‌گیری فقط یک جا مهم است و دین ما هم توصیه به سخت‌گیری در این یک جا کرده و آن هم سخت‌گیری در شناخت خصوصیات یک همسر آرامش‌گر است. شاید لازم باشد که برای شناخت این خصوصیات چند جلسه خانواده‌ها با هم رفت وآمد کنند، هیچ اشکالی هم ندارد. اما وقتی شناختند بقیه‌ مراحل را آسان بگیرند؛ عقد را آسان بگیرند، جهیزیه را آسان بگیرند، مهریه را آسان بگیرند، مراسمات را آسان بگیرند، تا دو جوان بتوانند بعد از این سختی‌ها به آرامش و التیام برسند.

این کارشناس ازدواج و خانواده پیرامون ازدواج دانشجویی نیز گفت: ازدواج‌های دانشجویی زیباترین و اثرگذارترین و در عین حال کم‌آسیب‌ترین ازدواج‌ها هستند. از نظر میزان طلاق، آماری که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ارائه داده، شاید 4 یا 5 درصدشان به طلاق منجر شده است. ولی واقعا چون از روی شناخت آگاهانه بوده اثرگذار هم بوده است و اتفاقا ترویج ازدواج دانشجویی به این سمت باید برود که دانشجوها احساس کنند که نه بصورت نمادین، بلکه به صورت جدی یک پیر و راهنما و مشاوری از جهت فکری و فرهنگی در زمینه ازدواج در نهاد رهبری و یا از طرف دانشگاه حامی آنهاست و آنها را راهنمایی و حمایت می کند!

استاد دانشگاه تهران در رابطه با عواملی که در جامعه امروز باعث بالا رفتن سطح توقعات دو طرف از همسر آینده‌شان می‌شود، نیز اظهار داشت: یکی از عوامل این مسئله، عدم شناخت از خصوصیات ذاتی زن و مرد است. یعنی دو طرف شناخت واقع‌بینانه‌ای از یکدیگر ندارند، به‌طوری‌که خانم‌ها فکر می‌کنند آقایان مثل خودشان هستند و آقایان نیز همین طور و تا زمانی که نتوانند تفاوت‌های ذاتی یکدیگر را بشناسند نمی‌توانند با هم زندگی کنند و توقع غیرمعقول از یکدیگر پیدا می‌کنند. دریغ از اینکه همسر این فرد با توجه به تفاوت جنسیتی‌اش اصلا مثل او نیست و سطح نیازها و نوع نیازهای عاطفی و مدیریتی با هم متفاوت هستند.

وی با تأکید بر اهمیت مهارت در ازدواج گفت: عامل دیگری که باعث بالا رفتن سطح توقعات دو طرف از همسر آینده‌شان می‌شود، عدم مهارت کافی است. میزان موفقیت هر کسی در زندگی‌اش بستگی به میزان مهارت‌هایش دارد. خیلی وقت‌ها شناخت داریم ولی مهارت کافی برای بکارگیری این شناخت نداریم.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی در سبک زندگی زوجین گفت: به عنوان مثال صداوسیما با پخش سریال‌های آرمان‌گرایانه‌اش توقع حداکثری ایجاد می‌کند و سبک زندگی را با افزایش دادن توقعات مادی و معنوی پیش می‌برد تا جایی که احساس فقر در ذهن جامعه جوان امروز، با وجود دارایی در حد ضرورت و زندگی عادی القا شده است. یعنی امکانات دارند ولی احساس می‌کنند ندارند!

وی با بیان تجربه‌های خود در مشاوره‌های مختلف با زوجین، اظهار داشت: نقد جدی بنده به جوانان، نقد بر دیدگاهشان است که ازدواج را برای خودشان سخت جلوه دادند. فکر می‌کنند باید همه شرایط آماده باشد.کسانی که مشکل ازدواج را اقتصادی می‌بینند پس چرا در ازدواج‌هایی که متکمن‌ترند مثل بالاشهر تهران از هر سه ازدواج یکی از آن به طلاق منجر می‌شود؟!

دهقان ادامه داد: مشکل بزرگ ازدواج، فرهنگی است؛ به طوری که اولا بزرگترها جوانان را درک نمی‌کنند و با معیارهای خودشان نگاه می‌کنند و می‌سنجند و مشکل بعدی اینکه خود جوانان فکر می‌کنند که همه چیز باید آماده باشد تا ازدواج کنند. در صورتی که نظر ما این است که زندگی عرصه درگیری و جنگ و مبارزه است برای موفقیت، نه عرصه خوشی و راحتی و همه چیز سر جای خودش!

این کارشناس ازدواج گفت: اتفاقا زندگی مشترک تمرینی است برای بدست آوردن آرامش، آرامش فرمولی نیست که بدست دختران و پسران بدهیم. آرامش چیزی است که باید با تمرین در زندگی و در مسیر، آن را بدست آوریم. در واقع خوشبختی یعنی تلاش برای خوشبختی! ازدواج می‌کنیم که با کمک هم خوشبختی را بدست آوریم، نه اینکه همین الان خوشبخت شدیم! بنظر بنده از لحظه عقد تا زمانی که دختر و پسر همدیگر را بفهمند چهار پنج سال طول می‌کشد.

انتهای پیام /




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد