Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

تهدید جدی برای عمر سفالگری و سرامیک سازی میبد؛

غفلت مسئولان صنعت چندین هزار ساله میبد را دو دستی تقدیم همدان و چین کرده است!


هنر سفال و سرامیک میبد، یکی از کهن ترین هنرهای ایران و جهان که از دیدگاه هنری و علمی دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است چند سالی است که چراغ فروزان این هنر در میبد در حال خاموشی است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از میبد خبر، هنر دستی سفالگری میبد که قدمت آن به بیش از چهار هزارسال پیش می رسد و حتی در برخی اسناد از آن به عنوان هنری هشت هزار ساله یاد شده، این روزها در سایه ی بی تدبیری مسئولین گذشته و ادامه ی بی برنامگی ها وعدم توجه مسئولین فعلی به این هنرسنتی، درحال نابودی است.

از مدت ها پیش زمزمه هایی از مشکلات هنر سفالگری میبد به گوش می رسید و امروز برآن شدیم تا از نزدیک با دو نفر از تولیدکنندگان و فروشندگان سفال و سرامیک میبد به گفتگو بنشینیم.

سید مهدی علمچی هنرمند سفالگر میبدی که بیش از 17 سال در این هنرصنعت سابقه دارد درباره سفال و سرامیک میبد گفت: سفال‌گری و سرامیک‌سازی در میبد قدمت دیرینه دارد که به قبل از اسلام برمی‌گردد و طرح های خاص، کیفیت و ظرافت بالای تولیدات آن به یک برند جهانی برای میبد تبدیل شده است.

وی افزود: طرح‌های خاص ظروف سفالی و سرامیکی میبد بیش از 70 نوع است که نشات گرفته از آب و هوا، پوشش گیاهی، مظاهر زندگی مردم  است که طرح‌های معروف و تاریخی آن «خورشید خانم» و « مرغ و ماهی» است.

علیرغم ظرفیت خوب؛ برنامه ای برای سفالگری میبد وجود ندارد

هنرمند سفالگر میبدی درباره فروش محصولات اذعان داشت: تولیدات ما بیشتر به استانهای دیگر صادر می شود و تا کنون با وجود پتانسیل خوب این هنر صنعت در میبد برنامه ای برای صادرات محصولات سفال و سرامیک به خارج از کشور در نظر گرفته نشده است. از نظر کیفیت، جنس و طرح با محصولات میبد متفاوت هستند و هر چند ظاهر خوبی دارند اما ازنظر کیفیت قابل مقایسه با محصولات ما نیستند.

نبود گل مرغوب؛ مهمترین مشکل سفاگران میبد

علمچی در مورد مشکلات سفال و سرامیک میبد بیان داشت: مهمترین مشکل سفالگران میبد نداشتن گل مرغوب می باشد که باعث شده کیفیت محصولات پایین تر آمده و تقاضا کمتر شود. متاسفانه چند سالی است که ظروف مشابه خارجی وارد ایران شد و فروش محصولاتی که در گذشته خواهان زیادی داشت را کاهش داده و همچنین شاهد فروش محصولات همدان در فروشگاه های سفال و سرامیک میبد هستیم که از نظر کیفیت، جنس و طرح با محصولات میبد متفاوت هستند و هر چند ظاهر خوبی دارند اما ازنظر کیفیت قابل مقایسه با محصولات ما نیستند. به طور قطع بسته بندی مناسب می تواند رغبت بیشتری در خریداران به ویژه گردشگران خارجی ایجاد کند و به بازار سفال میبد رونق بیشتری ببخشد ولی در این زمینه نیز دچار مشکلات اساسی هستیم که نیازمند حمایت مسئولان میراث فرهنگی و صنایع دستی می باشیم.

وی حمایت از فعالان این عرصه را ضروری دانست و اظهار داشت: متاسفانه آن گونه که باید از هنرصنعت سفال و سرامیک حمایت نمی‌شود. در حال حاضر مسئولین با تمرکز بر نوع خاصی از هنرهای دستی از سایر رشته‌ها غافل می‌شوند این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های باالقوه صنایع دستی، حمایت از این بخش می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر اقتصاد استان داشته باشد.

اسد الله طایفی دیگر فعال این هنرصنعت درباره مشکلات پیش روی تولیدکنندگان سفال و سرامیک بیان داشت: 32 سال است که کارگاه تولید سفال و سرامیک داریم و من 6 سال است که در این زمینه فعالیت می کنم. مشکلات فراوانی عمر این هنر را تهدید می کند.

وی افزود: یکی از این معضلات گرانی مواد اولیه است که باعث شده رنگ کیلویی 20 هزار تومان را 90 هزار تومان خریداری کنیم مشکل جدی تر در این زمینه کمبود رنگ مثل رنگ قرمز می باشد که به این گرانی دامن زده است.

وی افزود: بالا رفتن هزینه ها مثل سوخت و انرژي و به تبع آن افزایش قیمت محصولات سبب شده فروش محصولات به سختی انجام پذیرد. مشکل دیگر کمبود نیروی کار بلد و زبده است که بخاطر وجود کارخانه های کاشی و سرامیک بیشتر جوانان در آنجا مشغول بکار می شوند و سختی کار سفالگری و سرامیک سازی نیز باعث شده افرادی که در این حرفه مشغول فعالیت بودند به کارهای دیگری روی بیاورند.

50 کارگاه سفالگری میبد مبتلا به تعطیلی مطلق!

طایفی در مورد تعداد کارگاههای فعال گفت: 70 كارگاه صنايع دستي در امر سفالگري در گذشته در ميبد فعال بوده اما الان اين تعداد به 30 كارگاه كاهش يافته كه تنها 20 كارگاه آن فعال است. متاسفانه تعداد زیادی از کارگاه‌ها به دلیل بروز مشکلات به ویژه در فروش مجبور به تغییر رشته فعالیت خود شده و به کارهای دیگر روی آوردند.

«خورشید خانم» میبد برنده جایزه مونیخ آلمان اما تابان در همدان!

وی عدم تبلیغ مناسب را یکی از دلایل اصلی کاهش فروش محصولات دانست و خاطرنشان کرد: سفال و سرامیک میبد کمتر از محصولات همدان نیست بلکه از نظر قدمت سابقه بیشتری دارد ولی بدلیل عدم پیگیری توسط مسئولین بخصوص میراث فرهنگی و صنایع دستی و تبلیغ مناسب سفال همدان بعنوان برند ایران و جهان شناخته شده است در صورتیکه در سال 1971 طرح «خورشید خانم» برنده جایزه مونیخ آلمان شد. کم کاری متولیان باعث شده حق ما در این زمینه تضییع شود.

اين هنرمند از عدم بازديد مسوولين شهرستان براي بررسي و رفع مشكلات صنايع دستي ميبد ابراز گله‌ مندي كرد و افزود: هر سال ما شاهد بازدید توریستهای خارجی و گردشگران ایرانی به این منطقه از میبد که محل تجمع کارگاه ها و فروشگاههای سفال و سرامیک می باشد هستیم ولی عدم نورپردازی مناسب، خالی بودن بسیاری از فضاهای بلوار از فروشگاه مناسب، نامناسب بودن خیابان، باغچه ها و حاشیه های خیابان چهره نامطلوبی را به این فضا داده است.

طایفی در پایان بیان داشت: از تمامی دست اندرکاران که می توانند برای این هنر اصیل میبدی کاری انجام دهند درخواست دارم این هنر صنعت را دریابید واز نابودی آن جلوگیری کنید تا نسل ما شرمنده گذشتگان وآیندگان نشود که چرا امانت داران خوبی در حفظ این هنر سنتی وباستانی نبودیم.

انتهای پیام/م ج




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد