Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


آقای استاندار! آن همه اُُلدرم بلدرم چه شد؟!


مسئولینی که برای ژست و آبروداری و حفظ تنهاترین وعده سفر ریاست جمهوری به یزد سینه چاک می‌کردند و می‌گفتند که "هيچکس اجازه ندارد مانع انتقال آب خلیج فارس به یزد شود" اکنون در مقابل برداشت غیرقانونی از خط لوله انتقال آب به یزد عکس العملی نشان نمی‌دهند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یرد رسا، استان کویری یزد در دل فلات مرکزی ایران نزدیک به دو دهه است که با کم‌آبی و خشکسالی مواجه است و سالیان سال است که مهمترین مشکل و معضل این استان کم آبی است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، استان یزد در سال‌های اخیر خشکسالی‌های استثنایی را تجربه کرده به طوری که شهرستان‌های استان به خشکسالی‌های بسیار شدید و شدید تقسیم‌بندی شده‌اند.

این خشکسالی‌ها در سال های اخیر باعث شده آب شرب و شيرين  بسیاری از چاه های استان شور شده و از مدار بهره برداري خارج شود. تشدید خشکسالی مشکل کمبود آب را نه تنها در بخش کشاورزی بلکه به کمبود آب شرب نیز رسانده و تعداد زیادی از روستاها و مناطقی در مرکز استان با تانکر آب رسانی می‌شوند و متاسفانه بخش مهمی از آب مورد استفاده در استان آب‌های ناسالم هستند که از چاه‌های مختلف بهره‌برداری می‌شود.

 دربخش‌هایی از استان کیفیت آب لوله کشی به شدت کاهش یافته و شوری آب به حدی زیاد است که پوست را می‌سوزاند و عملا غیرقابل استفاده است.

انتقال آب از کوهرنگ از راهکارهایی برای رفع کمبود آب استان بود که با پرداخت بخش اعظم هزینه اجرای این طرح توسط مردم استان یزد عملیاتی شد.

علی‌رغم همه ادعاهایی که از میزان انتقال آب به استان یزد مطرح می‌شود اما بر اساس اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای استان یزد ظرفیت خط انتقال آب از اصفهان سه متر مکعب در ثانیه است که تا به امروز هیچ گاه از تمام ظرفیت آن استفاده نشده است و بالاترین میزان حدود 2 متر مکعب در ثانیه آب از طریق خط لوله انتقالی به استان وارد شده است.

با وجود انتقال آب همچنان کمبود آب مشکل اصلی استان است و مسئولان استانی و کشوری نیز به کرات در سخنرانی‌های خود به آن اشاره می‌کردند. با این حال چندی پیش محمد صالح جوکار، نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس از برداشت غیرقانونی فولاد مبارکه اصفهان از خط انتقالی آب یزد پرده برداشت و قائم مقام وزیر نیرو در واکنش به این افشاگری، در سخنانی جالب عنوان کرد که "خط انتقال آب یزد خطی با ظرفیت بسیار بالا است که البته بخشی از آن مورد استفاده فولاد مبارکه قرار می گیرد و این یک بده بستان آبی است"

پس از سخنان قائم مقام وزیر نیرو هیچ یک از مسئولین استان که در هرجلسه صحبت از آب و مشکل کمبود آب در استان می‌کردند و شعار می‌دادند در خصوص استفاده غیرقانونی فولاد مبارکه از آب انتقالی به یزد واکنشی نشان نداده و از حقوق حقه مردم استان دفاع نکردند. استانداری که می گفت :«حتی یک قطره از آب انتقالی به یزد، حقابه هیچ استانی نیست» و «هیچکس نمی‌تواند مانع انتقال آب به یزد شود» اکنون در مقابل کسانی که آب یزد را می برند و در روز روشن هم این استفاده را جار می زنند سکوت کرده است. هیچ کسی هم به تشریح این بده بستان نپرداخت که چقدر آب شرب مردم یزد به فولاد مبارکه داده می‌شود و در مقابل چه چیزی به یزد تشنه می‌رسد.

 

 

مسئله کمبود آب در استان چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد و مسئولینی که برای ژست و آبروداری و حفظ تنهاترین وعده سفر ریاست جمهوری به یزد سینه چاک می‌کردند و می‌گفتند که "هيچکس اجازه ندارد مانع انتقال آب خلیج فارس (همان سوپرایز سوخته روحانی) به یزد شود" اکنون در مقابل برداشت غیرقانونی از خط لوله انتقال آب به یزد عکس العملی نشان نمی‌دهند. به راستی وقتی مهمترین مشکل و حیاتی ترین مسئله استان آب است سکوت مسئولان چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

در حالی از آب شرب مردم یزد استفاده صنعتی می‌شود که در بسیاری از مناطق یزد آب سالمی برای خوردن یافت نمی‌شود. این روا نیست مردمی که هزینه انتقال آب به استان را پرداخته‌اند اکنون از آبی سالم محروم شوند و در مقابل شاهد استفاده صنعتی از این آب باشند.

در حالی که که مخالفین انتقال آب به یزد استفاده صنعتی در یزد را بهانه می‌کردند اکنون از آبی که حق مردم یزد است استفاده صنعتی می‌کنند و مسئولان استان روزه سکوت اختیار کردند و یزد را در بی‌مسئولیتی و غفلت می‌خشکانند.

 

انتهای پیام/




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد