Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

درس هایی از نهج البلاغه( 1)؛

دنیا سرای خوبی است برای کسانی که آن را گذرگاه بدانند، نه وطن


حضرت علی(ع) در خطبه های نهج البلاغه می فرمایند:دنيا سرايي خوب براي كساني است كه آن را گذرگاه بدانند، نه وطن؛ دنيا ذانا بد نيست، انسان با بدي ها آن را بد مي كند.

به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی  در بیان درس هایی از نهج البلاغه اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) خطاب به بندگان خداوند فرمود: شما را به تقوا سفارش مي كنم و از دنيا بر حذر مي دارم زيرا دنيا سراي ناپايدار و جاي سخت و پر مشقت است، ساكنانش حالت مسافر و مقيمانش مجبور به جدايي هستند. دنيا مانند آن كشتي است كه بادهای تند و شديد در دريا آن را مضطرب مي سازد و اهل آن نيز در اضطراب هستند.

سرنشينان اين كشتي بعضي غرق شده و بعضي هلاك شده اند و برخي در ميان امواج دريا گرفتار و يا در حال نجاتند. بادها آنان را به هر سو مي برند و به سمت موج هاي هولناك مي سپارند. آنان كه در اين گيرودار هلاك شدند، ديگر قابل بازيافت نيستند و آنان كه نجات يافته و هنوز هستند نيز در شرف هلاكتند.

امام جمعه ابرکوه ضمن اشاره به نامه 68 نهج البلاغه تصریح کرد: حضرت علی(ع) در این نامه به سلمان فارسی فرمودند: دنيا مانند ماري مي ماند،‌ ظاهري نرم و زيبا و خوش خط و خال دارد. اما در درونش زهري كشنده است (همانگونه كه انسان از مار مي پرهيزد، از دنيا نيز بايد پرهيز کند) و از آنچه كه موجب توجه تو به دنیا مي شود پرهيز كن، زيرا دنیا مدت زیادی با تو نخواهد بود.

هم و غم تو دنيا نباشد چون كه يقين به فراق و دگرگوني حالات آن داري. وقتي زياد انس به دنيا پيدا می کنی،‌ مواظب باش؛ زيرا آن در همان زمان خوشحالي و اطمينان، تو را به سمت مشكلات و تلخي ها و ناكامي ها مي كشاند و انسان را در وحشت و هراس قرار مي دهد.

در كلام 223، حضرت اشاره داد به اينكه اين انسان است كه با بدي ها، دنيا را بد مي كند وگرنه دنيا ذانا بد نيست، مي فرمايد: دنيا تو را مغرور نكرده بلكه تو به ناز و نعمت هاي دنيا مغرور شده اي؛ در دنيا پندهاي فراوان مي يابي و دنيا تو را به عدل و انصاف دعوت كرده است.

دنيا به تو هشدار مي دهد كه(بر سر تو نيز) جام بلا ريخته خواهد شد و قدرت و جسمت تحليل خواهد رفت.؛ از اين رو به تو راستگوتر و وفادارتر است تا بخواهد به تو دروغ بگويد يا مغرورت سازد.

اگر از روي شهرهاي ويران، خانه و آبادي هاي به جاي مانده و در هم فرو ريخته به دنيا بنگري، آن را تذكر دهنده اي دلسوز و واعظي گويا و دوستي مهربان خواهي يافت كه سعي مي كند جلو اندوه تو را بگيرد.

دنيا سرايي خوب براي كساني است كه آن را وطن نگيرند( بلكه گذرگاه بدانند) سعادتمندان به وسيله همين دنيا و فرار از رزق و برق آن، آخرتي موفق دارند




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد