Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یاداشت/علی شمس

نگاه به توسعه برون ‌زا باز هم قربانی می‌گیرد!


بعد از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام، انتظار می‌رفت که رویداد مشابهی رخ ندهد؛ چراکه گلابی‌های باغ برجام یکی پس از دیگری کرم‌زده شده و فرصت برداشت آن‌ها هرگز فراهم نشد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ بعد از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس، انتظار می‌رفت که رویداد مشابهی رخ ندهد؛ چراکه گلابی‌های باغ برجام یکی پس از دیگری کرم‌زده شده و فرصت برداشت آن‌ها هرگز فراهم نشد.

اما گویا ریاست محترم مجلس بنا ندارد از آن واقعه درس عبرت بگیرد و باز هم‌ دست‌های خود را به تصویب لایحه‌ای ننگین آلوده کرد. لایحه‌ای که پاسداران شجاعی را که در حادثه تروریستی مانع ورود تکفیری‌ها به بهارستان شدند، در داخل کشور خودشان تحریم می‌کند.

رئیس‌جمهور فعلی عضو حزب اعتدال و توسعه است که در سال 1378 با شعار اعتدال، توسعه، آبادانی و نشاط بنیان‌گذاری شد.

روحانی با بیان اینکه «توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل با جهان نه تنها بسیار دشوار، حتی گاهی ناممکن است. در دنیای امروز نمی‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون در ارتباط نباشد» معتقد است در توسعه اقتصادی باید نگاه به بیرون داشت.

دولت یازدهم با تکیه بر دیدگاه‌های مشاورین سیاسی و اقتصادی خود که اکثریت آن‌ها از هم‌حزبی‌های آقای روحانی بودند، سعی کرد با تقبیح رفتار دولت گذشته در موضوع اقتصاد و سیاست خارجی راه جدیدی را شروع کند که ماحصل آن، تحمیل برجام بر کشور شد.

اکنون بعد از 2 سال از اجرایی شدن برجام آقایان می‌گویند: اگر بخواهیم از منافع آن منتفع شویم باید به کارگروه اقدام مالی مشترک یا همان FATF بپیوندیم؛ چراکه بدون عضویت در این کارگروه تحریم‌های بانکی ما رفع نخواهد شد.

ناگفته نماند که پس از اجرایی شدن برجام، ایران از لیست سیاه FATF خارج و در لیست خاکستری قرار گرفته بود؛ اما هیچ‌یک از تحریم‌های بانکی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا لغو نشد.

آقای روحانی ضرورت دارد به چند نکته توجه کنید:
کمی در دیدگاه‌های خود پیرامون توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور تجدید نظر کرده و شیوه‌ای جدید برای برون‌رفت کشور از شرایط فعلی اتخاذ کنید.

نگاه به بیرون در توسعه اقتصادی تجربه‌ای شکست‌خورده استt که نمونه عینی آن مأموریت موسویان در عمر 8 ساله دولت هاشمی رفسنجانی برای برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها است که هیچ دستاوردی نداشت.

نیم‌نگاهی به منویات و توصیه‌های مقام معظم رهبری پیرامون حل مشکلات اقتصادی کشور داشته و با تکیه بر توان و قدرت داخلی موانع رشد و توسعه را برطرف کنید و دست از دامن غربی‌ها بردارید.

رهبر معظم انقلاب مکرراً به شما توصیه کردند که کلید حل مشکلات کشور در داخل ایران است، نه لوزان و ژنو.

و من الله توفیق
علی شمس اسفندآبادی

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد