Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

آیا کسی جوابگوی ساکنین شهرک ولایت ابرکوه خواهد بود؟

خطر سقوط کودکان در قنات‌های شهرک ولایت ابرکوه/نبود ورودی اصلی و مناسب/ زمین خاکی با یک تاب و سرسره اوقات فراغت جوانان را پر نمی کند


ساکنین شهرک ولایت ابرکوه، ضمن بیان مسائل و مشکلات، از اینکه شهرک یک ورودی اصلی و مناسب جهت سهولت رفت‌وآمد اهالی، ندارد از مسئولین گلایه کردند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ شهرک ولایت ابرکوه، یکی از شهرک‌های شهرستان با قدمت چندین ساله است که بیش از 500 خانوار در آن ساکن هستند. این شهرک باوجودی که قبل از دیگر شهرک‌ها ساخته‌شده است، ولی کمبودها و کاستی‌هایی در آن مشاهده می‌شود که صدای اهالی آن را درآورده است.

آلودگی شهرک ولایت با وزش بادهای غرب به شرق از سمت ناحیه صنعتی
محمد حسن‌زاده دبیر اداره آموزش‌وپرورش ابرکوه، یکی از ساکنین این محل بود که در اولین گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : مدتی پیش پاورپوینتی از مسائل و مشکلات شهرک ولایت تهیه کردیم و در مسجد محل برای برخی مسئولان به نمایش گذاشتیم و ای کاش شاهد تغییرات چشمگیری بودیم.

حسن‌زاده گفت : یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اینجا، وجود قنات‌های خطرآفرین در وسط نقطه مسکونی و منازل است. این قنات‌ها نه‌تنها برای کودکان خطرآفرین است بلکه محل تجمع انواع زباله، حیوانات موزی و پشه‌ها شده است. درصورتی‌که می‌توان با بهسازی این قنات‌ها، شهر نمونه گردشگری را آبادتر کرد.

ورودی شهرک ولایت کجا است؟
وی با اشاره به آلودگی هوای شهرک به‌وسیله وزش بادهای غرب به شرق از سمت ناحیه صنعتی، افزود : در حال حاضر هر روستایی با کمترین جمعیت، تابلویی برای راهنمایی و ورود به آن نصب شده است، ولی شهرک ولایت باوجود بیش از 2 هزار نفر جمعیت، تمام ورودی‌های آن از سمت بلوار امام علی (ع) مسدود شده است و افراد برای رفتن به داخل شهرک باید از یک مسیر مارپیچ عبور کنند.

حسن‌زاده بیان کرد : مرسوم است که گاهی بدون در نظر گرفتن مسائل آینده پروژه‌ای را اجرا و پس از بهره‌برداری، نواقص آن را بررسی می‌کنند. نمونه آن احداث باند کندرو شهرک ولایت است، که با وجود زمین های بدون کاربری اطراف آن، موقعیت پارکینگ و اندازه پهنای خیابان مد نظر کارشناسان قرار نگرفته است.

تغییر کاربری اراضی آموزشی و فضای سبز به مسکونی
یکی از فرهنگیان ابرکوه تأکید کرد : یکی دیگر از مشکلات اهالی، تغییر کاربری اراضی آموزشی، ورزشی، مذهبی، سبز و بهداشتی شهرک است، که در حال حاضر روزبه‌روز از فضای عمومی کاسته و به مسکونی افزوده می‌شود. یا اینکه بعضاً به محل جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی تبدیل‌شده است.

وی با تأکید بر ضرورت احداث سرویس بهداشتی در مجاورت یخچال خشتی برای رفاه حال مسافران، گفت : اگر مسئولین مربوطه حصاری اطراف زمین‌های بلاتکلیف و قنات‌ها ایجاد می‌کردند، لااقل چهره زیباتری از شهر در اذهان ماندگار می‌شد.

حسن‌زاده تصریح کرد : یکی از مسائل حائز اهمیت شهرک ولایت تنها ورودی مارپیچ آن است که محل تردد دانشجویان بومی و غیربومی به دانشکده پیراپزشکی و همچنین مردم و فوریت‌های پزشکی به بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه است، مسیری که هر ثانیه آن برای برخی بیماران حیاتی است.

جلوگیری از خسارت جبران‌ناپذیر خطر سقوط کودکان در قنات‌ها دغدغه ساکنین شهرک ولایت
علی طاهری کارمند کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) ابرکوه، گفت : همان‌طور که مشاهده می‌کنید، یکی از دغدغه‌های اساسی اهالی شهرک با توجه به وجود قنات‌ها در وسط نقطه مسکونی، توجه دائم آنها جهت جلوگیری از بروز خسارت جبران‌ناپذیر سقوط کودکان در قنات‌ها است. 

طاهری تصریح کرد : زمانی که نقشه شهرداری را برای خرید زمین مسکونی دیدم، در آن مکانی جهت ایجاد پارک محلی و فضای سبز تعریف‌شده بود، که در حال حاضر پس از 10 سال هنوز طرحی در این زمینه اجرانشده است. در عوض این قنات‌ها و زمین‌ها به محلی برای تجمیع زباله، نخاله‌های ساختمانی و گودبرداری‌ها تبدیل‌شده است.

وی خاطرنشان کرد : ساکنین محل روزها از پشه‌ها و شب‌ها از صدای حیوانات موزی در عذاب هستند.

ورودی‌های اصلی شهرک با گاردریل مسدود شده‌اند
جعفر قدیری کارشناس فن‌آوری اداره آموزش‌وپرورش شهرستان، بابیان اینکه مشکلات زیاد است، اظهار کرد : یکی از مهم‌ترین مسائل این محل، عدم وجود ورودی مناسب از بلوار امام علی (ع)، باند کندرو و میدان شهیدان آدمی است که همه آنها مسدود می‌باشد.

قدیری ادامه داد : ورودی مسیر پرتردد دانشکده پیراپزشکی و تنها بیمارستان ابرکوه که باجان مردم در ارتباط است، مناسب نیست. همچنین مسجد شهرک که از ورودی شهر از سمت استان فارس محل اقامه نماز مسافران بود، اکنون از رونق افتاده است.

شهرک ولایت از داشتن امکانات اولیه یک شهرک محروم است
محمد سعید نیکوبخت یکی دیگر از ساکنین شهرک ولایت، شهرک را نمادی از شهر در مقیاس کوچک‌تر معرفی کرد و گفت : شهرک ولایت علاوه بر اینکه از داشتن امکانات شهرک‌هایی که بعدازآن ساخته شدند، محروم است از داشتن حداقل امکانات اولیه و نمادهای شهری مانند بازارچه غذا، پوشاک، میوه‌فروشی، فضای آموزشی، تفریحی و... نیز بی‌نصیب مانده است.

نیکوبخت افزود : یکی از سیاست‌های جالب و تأمل‌برانگیز طراحان این شهرک این است که پهنای پیاده‌رو مابین بلوار امام علی (ع) و باند کندرو بیشتر از خیابان‌های اطراف است. پارکینگی جهت رفاه مراجعه‌کنندگان به پارک در حال احداث تعریف‌نشده است و یا با مساحت خیلی کم طراحی‌شده است.

وی در پایان به اشاره به اینکه مکانی که با عنوان مدرسه ساخته‌شده بود، هم‌اکنون در اختیار دانشکده پیراپزشکی است، گفت : مواقع وزش باد ساکنین ولایت از خاک و آلودگی‌هایی که در هوا منتشر می‌شوند، در امان نیستند.

درصد بالایی از درآمدهای ساکنین ولایت صرف رفت‌وآمد می‌شود
حبیب مشتاقی از قدیمی‌ترین ساکنین شهرک ولایت که حدود 17 سال است در اینجا زندگی می‌کند، اظهار کرد : عمده مشکل این منطقه مسکونی وجود قنات‌ها در اطراف و وسط آن است، که واقعاً برای خردسالان خطرآفرین می‌باشد.

مشتاقی افزود : والدین از حضور کودکان در کوچه و بازی با بچه‌های همسایه‌ آسوده‌خاطر نیستند. قنات‌هایی که میراث فرهنگی شهر ما محسوب می‌شوند علاوه بر اینکه مورداستفاده قرار نگرفته‌اند، مورد سوءاستفاده هستند چراکه مهار نشده و تدبیری برای آن نکرده‌اند.

شهرک ولایت و مسکن مهر با جمعیت تقریبی 6 هزار نفر از داشتن امکانات ورزشی محروم است
مشتاقی یکی از فرهنگیان ابرکوه، با اشاره به اینکه طرح احداث سینما در این منطقه چندین سال است پیشرفتی نداشته است، گفت : این مشکلات بارها بازگو شده‌اند و هر فرد به دیگری پاس می‌دهد، کاش لااقل مسئول و صاحب قنات‌ها مشخص می‌شدند تا بتوانیم برای آن تدبیری بیندیشیم و از بلاتکلیفی رها شوند.

وی تصریح کرد : حدوداً شهرک ولایت و مسکن مهر بیش از 2 هزار و 6 هزار جمعیت دارد، ولی متأسفانه ورزش و جوانان هیچ فکری و راهکاری برای ایجاد فضای سبز و تفریحی جوانان این محل طراحی نکرده است. درصدی از درآمدهای ساکنین ولایت صرف هزینه‌های رفت‌وآمد جهت موارد آموزشی، تفریحی، خرید مایحتاج اساسی و... می‌شود.

آتش زدن زباله‌ها و وارد شدن هوای آلوده به منازل معضل اهالی شهرک ولایت
رضا قاسمی یکی دیگر از ساکنین این شهرک که به علت وجود قنات مقابل منزلش، از بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به این موضوع ناراضی بود، گفت : یکی از معضلات این قنات‌ها این است که متأسفانه برخی افراد پس از انباشته شدن زباله‌ها، اقدام به آتش زدن آنها می‌کنند، خصوصاً ایام قبل از عید نوروز که سنت خانه‌تکانی رواج دارد این امر تشدید می‌شود.

قاسمی ادامه داد : این وضعیت در فصل بهار و تابستان اسفبارتر می‌شود، چراکه با راه‌اندازی کولرها که هوای بیرون منزل را به داخل می‌کشاند، آلودگی و بوی بد ساکنین را آزار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد : از زمانی که در این محل ساکن شدیم هرروز می‌گویند راهکار اساسی برای این مشکل پیدا می‌کنند، حتی موقع گرفتن سند خانه چند میلیون پول به‌عنوان زیباسازی توسط مسکن و شهرسازی پرداخت کردیم.

قاسمی عنوان کرد : اگر مسئولین اقدام کنند با همکاری اهالی محل می‌توانیم فضای سبز مناسبی برای تفریح و سرگرمی کودکان احداث کنیم.

مسدود شدن ورودی شهرک ولایت علت کاهش رونق مسجد آن است
حجت‌الاسلام علی‌اکبر ضیایی امام جماعت مسجد شهرک ولایت، ضمن پیشنهاد آماده‌سازی قنات‌ها برای بازدید گردشگران در ورودی شهر، بیان کرد : با این کار می‌توان چهره ورودی شهر را از این حالت ناپسند خارج کرد.

ضیایی اظهار کرد : سال‌های گذشته که ورودی روبروی مسجد شهرک مسدود نشده بود، لحظه اقامه نماز جماعت به جهت حضور مسافران رونق بیشتری داشت. اما در حال حاضر که افراد مجبور هستند این مسیر پیچ‌وخم را برای رسیدن به مسجد طی کنند، ترجیح می‌دهند به مکان دیگری بروند.

وی تصریح کرد : هرکجا میدانی، راهی یا فضایی جدید احداث می‌شود باعث رونق و آبادانی آن منطقه است، ولی از زمانی که میدان شهیدان آدمی در مقابل ساختمان جدید فرمانداری احداث‌شده است، ورودی شهرک ولایت در آنجا با گاردریل مسدود شده است، که علت آن مشخص نیست.

احداث شهرک در مجاورت ناحیه صنعتی ازنظر بهداشتی استاندارد نیست
علیرضا اکرمی یکی دیگر از اهالی ساکن در شهرک ولایت، با اشاره به دو مشکل اساسی رشته قنات‌ها و هم‌جواری این شهرک با ناحیه صنعتی ابرکوه، عنوان کرد : اینکه شهرک نزدیک ناحیه صنعتی احداث‌شده است و هیچ‌گونه کمربند سبز و طبیعی جهت جلوگیری از آلودگی هوا و یا کم کردن آن وجود ندارد، موجبات آزرده‌خاطری ساکنین را فراهم کرده است.

اکرمی اضافه کرد : ازآنجاکه ابرکوه در مسیر بادهای غرب به شرق است؛ ناحیه صنعتی یا شهرک‌های مسکونی ولایت و مسکن مهر خلاف استاندارد بهداشتی احداث‌شده‌اند و بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

وی ضمن تأکید بر مشکل قنات‌های مسلوب المنفعه که مالک آنها مشخص نیست، گفت : لذا از شهرداری و هر دستگاه مرتبط دیگر درخواست داریم که بررسی و مالک آن را پیدا کنند، سپس با همکاری آنها جهت احداث سرپوش و ساماندهی قنات‌ها، از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

اکرمی اظهار کرد : مورد دیگر اینکه با قدمت چندساله شهرک ولایت، هنوز برخی معابر آن آسفالت نشده است درصورتی‌که هزینه‌های زیرسازی توسط اهالی پرداخت‌شده است.

زمین خاکی با یک تاب و سرسره جوابگوی جوانان شهرک نیست
در پایان گزارش خبرنگار سرو ابرکوه، با تعدادی از جوانان شهرک ولایت روبرو شد، که محسن کاظمی به نمایندگی از آنها گفت : معمولاً جوانان و نوجوانان به دنبال محلی برای گذراندن اوقات فراغت هستند، که لحظاتی را با دوستان خود سپری کنند.

کاظمی افزود : به نظر شما زمین خاکی مجاور مسجد با یک عدد تاب و سرسره، بدون روشنایی که رضایت خردسالان را هم جلب نمی‌کند، جای سالن ورزشی و دوچرخه‌سواری، کافی شاپ و یک مکان سرسبز تفریحی را برای جوانان پُر می‌کند؟ این چیزها به چکار نوجوانان می‌آید؟

نوجوان ابرکوهی عنوان کرد : قطعاً کوچه و خیابان شهرک محلی برای برگزاری نشست‌های دوستانه نیست، زیرا جز مزاحمت برای همسایگان سود دیگری ندارد.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد