Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

با همت شهرداری و میراث فرهنگی انجام می شود؛

بهسازی «محله پشت آسیاب»؛ دهکده ای در دل شهر ابرکوه


رئیس اداره میراث فرهنگی و مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در راستای پروژه بهسازی محله پشت آسیاب، از این منطقه بازدید کردند.

به گزارش سروابرکوه، مجاهد کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری شهرستان به همراه احمد رضا اسدی مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه جهت بررسی پرژه مرمت و بهسازی «محله پشت آسیاب» از این منطقه بازدید کرده و راهکارهایی جهت تکمیل پروژه مذکور که برای مدتی متوقف شده بود ارائه نمودند.

محله پشت آسیاب، از نظر کالبدی و اجتماعی نسبت به محلات همجوار دیگر، دارای استقلال است و به دلیل مجاورت با درخت سرو کهنسال سرزندگی و طراوت خود را از دست نداده است. لذا چرخش آب در فضاهای مختلف محله و استفاده از فضاهای باز در طراحی و ساخت محله مکانی مناسبت جهت بازدید گردشگران را فراهم آورده است.

موقعیت این محله به صورتی است که بر روی یک بستر سنگی واقع شده و دلیل آن هم هوشیاری ساکنین قدیمی آن است که با بهره گیری از این بستر سنگی مرتفع، امنیت خود را در برابر خطر سیلاب افزایش می دادند. بافت ارگانیک و بدون نظم هندسی در ساخت و سازهای ابنیه، موجب منحصر به فرد بودن این محله شده است.

مجموعه ابنیه و باغات محله پشت آسیاب کمتر از 10 هکتار وسعت دارد و کوچه های قدیمی، جوی های آب و سایر فضاهای مورد نیاز اهالی عمدتا با بهره گیری از لایه های سنگی، با استفاده از نیروی انسانی و دست ساخته شده است.

لازم به توضیح است که محله مذکور دارای حمام، مسجد دوره صفوی، آسیاب آبی، خانه باغ ها، دست کندها در بستر سنگی، حسینیه و ... می باشد.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد