Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

درس هایی از نهج البلاغه(4)؛

تصدي مسئوليت در نظام اسلامي بايد به قصد اداء تكليف باشد نه نام و نان


امام جمعه ابرکوه در تبیین خطبه 150 نهج البلاغه گفت: تصدي مسئوليت در نظام اسلامي بايد به قصد اداء تكليف باشد، حال کسانی که برای نام و نان و مقام دست و پا می زنند ملاک ارزشی برای تصدی پست های کلیدی را ندارند.

سرو ابرکوه؛


حضرت علی(ع) و پرهیز از جناح گرایی 

ترجمه خطبه 150 نهج البلاغه: جناح گرایان در جريانات به چپ و راست گرايش يافته و در بيراه و گمراهي قدم مي گذارند و خط صحيح و رشد و هدايت را رها مي سازند. چه بسا بسيارند كساني كه براي رسيدن به چيزي (مانند پست هاي قدرت و كليدي) عجله مي كنند (و مراعات فرهنگ و اخلاق ديني را در رسيدن به اغراض سياسي خود نمي نمايند)

وقتي به هدف خود رسيدند (چنان مسئوليت را سنگين و پرخطر مي بينند كه بعضا پشيمان شده) و دوست دارند كه هرگز به اين مقام نمي رسيدند و چقدر امروز به فردا نزديك است كه امروز اين جناح و فردا جناحي ديگر. اي مردم اكنون هنگام رسيدن به مرحله فتنه و آزمايش هایی است که به شما وعده داده شده است.

بدانيد فردي از ما (مهدي موعود) آن آزمايش هاي سخت را دريابد و به روش صالحان عمل مي كند؛ گره ها را مي گشايد، بردگان و ملت هاي اسير را آزاد می سازد، اجتماع گمراهان و ستمگران را پراكنده ساخته و پراكندگي اهل حق را به اتحاد می كشاند. پس گروهي براي درهم كوبيدن فتنه و باطل آماده شده و قيام مي كنند؛ اينها كساني هستند كه چشمانشان با قرآن روشني مي گيرد و تفسير آياتش را به گوش جان مي گيرند.
حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه درسی را که از این خطبه باید گرفت چنین بیان می کند: آنچه را كه با همت بلند مردم و رهبري پيامبر گونه حضرت امام تا كنون شاهد بوده ايم از سرنگوني رژيم 2500 ساله ستم شاهي و محقق شدن نظام اسلامي و مقابله با دسيسه هاي دشمن،‌ بويژه جنگ تحميلي و ديگر قضايا،‌ اينها در واقع تحقق اراده الهي است. از اين رو است که تا كنون هر كس به هر نوع مقابله با اين حركت عظيم برخواسته و يا آن در افتاده، خودش ور افتاده است.

حسینی تصریح کرد: تصدي مسئوليت در نظام اسلامي بايد با انگيزه معنوي و الهي و به قصد اداء تكليف باشد حال كساني كه براي رسيدن به نام، نان و مقام دست  پا مي زنند، در حقيقت با فرهنگ و ارزش هاي ايماني مردم بازي مي كنند، بدون توجه به لزوم حفظ شئونات اخلاقي در جهت تخريب و زشت كردن يكديگر، بي مهابا جبه هاي تصنعي ساخته و عليه رقيب و خودي ها صف آرايي مي كنند. بديهي است كه اينان ملاك ارزشي را براي تصدي پست هاي كليدي ندارند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبري بارها دسته بندي هاي كاذب چپي و راستي كه از القائات دشمن است را نامقبول دانستند. مردم با ايمان و انقلابي و متعهد را در جبهه خودي و عوامل دشمن را كه به نوعي آب به آسياي آنان ريخته و در جهت تخريب ارزش هاي مكتبي و اعتقادي و انقلابي مردم حركت مي كنند غير خودي خوانده اند. با اين بيان جبهه دوست و دشمن شناخته مي شود، مرزها معين شده و مأموريت ها تعيين مي گردد.

امام جمعه ابرکوه تأکید کرد: اين بيانات نوراني حضرت امير(ع) گوياي اين حقيقت است كه انقلاب اسلامي كه عامل اتحاد جهان اسلام و آشنا كردن جامعه به مسئوليت هاي خطيرش مي باشد در حقيقت زمينه ساز آمدن آن رهبر صالحي است كه جهت برپائي حكومت واحد جهاني اسلام و حاكميت نظام قسط و  عدل توحيدي با لطف خدا پس از سال ها غيبت ظهور خواهد كرد و به اهداف بلند و انسان ساز مكتب جهان شمول اسلام جامه عمل خواهد پوشاند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد